DramaKomedie
Varighed: 133 min.
Instruktør: Alexander Payne,
Medvirkende: Paul GiamattiDa'Vine Joy RandolphDominic Sessa,

Af: Christoffer Winther West - 16.05.2024

DE EFTERLADTE - EN KLASSISK FEEL GOOD-FILM

I filmen "The Holdovers" møder vi det noget usandsynlige og helt igennem overraskende trekløver Paul (Paul Giamatti), Angus (Dominic Sessa) og Mary (Da'Vine Joy Randolph). Af forskellige årsager er de tvunget til at tilbringe juleferien på den Highschool, hvor de er henholdsvis lærer, elev og køkkendame. Det er selvsagt ikke en lykkelig konstellation, og den bliver ikke mere lykkelig af, at Angus er en udadreagerende nar af en teenager, at Marys eneste søn lige er død i Vietnam-krigen, eller at Paul er en gammel sur mand - der lugter af fisk. Julehyggen er helt sikkert ikke faldet over skolen, men mon ikke der sker et eller andet? For det kan godt være, de alle er ensomme, forladte og misforståede, men selvom filmen er mørk og karaktererne er vanskelige at elske, så er de også alle ude på en rejse for at gøre op med fortiden.

Skuespil eller virkelighed?
Bag filmen er teamet med instruktør Alexander Payne og skuespiller Paul Giamatti, hvilket er første gang siden kultklassikeren "Sideways" fra 2004. Og til det kan man kun sige, at tyve år pr. film er alt for meget. Lige som sidst, de arbejdede sammen, er "The Holdovers" en perle af format. Instruktionen er lige i skabet, og selvom filmen er lang, så er den stramt komponeret. Skuespillet er fremragende over hele linjen, og de tre hovedpersoner er gode på hver sin måde. Særligt spiller Da'Vine Joy Randolph smukt, og man fornemmer hele tiden hendes kantede personlighed og styrke, der ofte kun er en hårsbredde fra at krakelere i tragedien over hendes døde søn. Paul Giamatti leverer dog også et af sit livs bedste præstationer, og han er formidabel i rollen som en falleret og alkoholiseret akademiker, der ikke længere tror på en god fremtid for sig selv eller sine elever.

Interessant nok er filmen produceret til at ligne en film fra de 70'ere, hvor den også udspiller sig. Det er et artistisk valg, som nogen vil synes er træls, men personligt glemte jeg det lidt - og så passer det jo også ind i tiden, den afspejler.

Forudsigeligt plot, men fremragende dialog
Hvis en skuespiller gør det godt i en film, hænger det ofte sammen med manuskriptet. Det gør det også i denne film, og selvom plottet på mange måder er forudsigeligt - så er dialogen og handlingens udvikling gribende og levende. For "The Holdovers" er ikke en film, der tager ens håb med ud i en stor mørk skov og skyder ens vilje til at leve. Nej, det er nemlig i sin kerne en feel good-film - og det er selvfølgelig lidt kedeligt, men det understreger i virkeligheden, hvor vanvittigt god filmen, historien og manuskriptet egentlig er. Nemlig at den kan holde kadencen i to timer og 15 minutter, selvom man overordnet set godt ved, hvordan den ender.

For et modent publikum
Selvom man godt ved, hvor den ender, er det dog stadig spændende, hvordan den kommer dertil. Og på vejen får vi en gribende historie om at elske det, man fik, og om at arbejde for andres glæde. En historie om at søge tilgivelse hos andre, men dybest set at lære at tilgive sig selv. Og sidst men ikke mindst, en historie om, hvor værdifuld du er - og at det nogle gange er bedst at ofre sig for andre. Det er på ingen måder en kristen film, men den gør sig bedre til en filmaften i missionshuset end The Passion of the Christ nogensinde har gjort. Måske årets bedste film - i hvert fald hvis du er over 40.

Filmen var blandt de nominerede til at vinde en Oscar for bedste film.

Filmen er kommet på blu-ray.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 3 stemme(r).