DramaKomedieTop 10 2014
Produktionsår: 2014
Varighed: 100 min.
Instruktør: Wes Anderson,
Medvirkende: Ralph FiennesTony RevoloriAdrien BrodyWillem Dafoe,

Af: Christoffer Winther West - 01.04.2014

"The Grand Budapest Hotel" er et luksusferieresort i det fiktive land Zubrowka. Her møder vi den berygtede concierge Monsieur Gustave, og den nyansatte piccololæring Zero. Monsieur Gustave tager sig godt af gæsterne og har en særlig forkærlighed for de ældre kvinders fysiske ve og vel. Da en af kvinderne dør efter en 19 år lang affære, bliver Gustave og Zero nødt til at rejse til nabolandet for at deltage i begravelsen – og endnu vigtigere: være til stede ved uddeling af arvegods.

Da Gustave arver et meget værdifuldt maleri, protesterer den nærmeste familie voldsomt, og i stedet for at vente på det juridiske tovtrækkeri, stjæler Gustave og Zero maleriet. Herfra går den vilde jagt, hvor vi blandt andet følger Gustaves ret hyggelige tur i fængsel og besøger i et kloster på en bjergtinde.

Ud over disse begivenheder, møder vi også Zeros kærlighedsinteresse for Agatha, samt den skøre og utilregnelige concierge Jean og mange flere.

Wes Anderson har et fast repertoire af filmiske virkemidler, han hyppigt bruger til at skabe følelsen af, at filmens verden er en verden i sig selv. Udover at indeholde rigeligt af disse virkemidler, gør "The Grand Budapest Hotel" også brug af alle Wes Andersons yndlingsskuespillere og æstetiske kendetegn. Altså er filmen præcist lige så skæv og indsmigrende som Andersons tidligere film. Hvor tidligere film har været kendetegnede ved, at de har behandlet et meget seriøst tema på en utraditionel måde, har Anderson med denne film dog valgt at lave en hyldest til mellemkrigstidens slapstickkomedier. Selvom temaet er medmenneskelighed, og filmen egentlig har meget på hjerte, bliver formen hurtigt forhastet, og den dybde, man kender fra tidligere Anderson-værker, bliver der aldrig rigtig plads til.

Ligesom alle andre Wes Andersons film, fx Moonrise Kingdom, Fantastic Mr. Fox og The Darjeeling Limited, er filmens univers stærk naivistisk. Derfor er der ingen eksplicit vold eller nøgenhed, hvorved censuren på 11 år næsten er lidt højt sat. Dog må det siges, at filmens karakterer alle bærer deres menneskelige dårskab på ydersiden af tøjet, hvorved filmen aldrig bliver andet end en moralsk grå pærevælling.

"The Grand Budapest Hotel "er en rigtig fin film, og selvom den ikke har noget forkromet tema, der står i relation til kristendommen, eller for den sags skyld et dramatisk eller dybsindigt perspektiv på tilværelsen, så er man alligevel helt fint underholdt. De fleste Wes Anderson-fans vil nok opleve en smule skuffelse over filmen, da den ganske enkelt ikke er lige så sjov, dybsindig eller nyskabende som tidligere værker. Det ændrer dog ikke på, at det er et solidt valg til en anderledes, men stadig lun og hyggelig filmaften.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 4 stemme(r).