• HUGO - GÖRINGS JØDISKE VEN serie på DRTV

  • THE APPRENTICE i biografen

  • DE LYDLØSE i biografen

  • WE LIVE IN TIME i biografen

Alle anmeldelser - Action

The Creator

I en postapokalyptisk fremtid udspiller sig en krig mellem mennesker og maskiner. Mennesket har skabt maskinerne, men er de efterhånden klogere end deres skabere?

ActionAdventureScience fiction
Produktionsår: 2023
Varighed: 133 min.
Omfattet af CVLI-licens
Censur: 11 år
Instruktør: Gareth Edwards,
Medvirkende: John David WashingtonMadeleine Yuna VoylesGemma Chan,
Stikord:









Anmeldelse:

Af: Henrik Højlund - 06.10.2023



AKTUEL TEMATIK I ACTIONFYLDT SCI-FI FILM 

Jeg er stor fan af science fiction-film, og forventningerne blev ikke mindre med denne films titel: "The Creator". Titlen smager af noget religiøst, ja ligefrem bibelsk. Og så i sci-fi-formen, der – som eventyret i en moderne form - giver grænseløst rum for alle slags billedlige referencer til fundamentale livs- og trossandheder.

Filmen ruller godt fra start med små filmklip fra tidligere tv-reportager, som bl.a. refererer til en atombombesprængning i Los Angeles, som øjensynlig skyldes nogle AI-væsener - avancerede kunstige intelligenser, menneskerobotter - som måske er nået over det menneskelige niveau.

Filmen tager med andre ord fat i en aldeles relevant nutidig problemstilling: Gør vi klogt i at fortsætte med udviklingen af AI? Bringer vi derved til syvende og sidst os selv i afgrunden, fordi vi en dag vil blive løbet over ende af højere intelligens?

Et plot med overraskelser
Fra de indledende reportager lukkes vi ind i den konkrete historie, som tager udgangspunkt et sted i Sydøstasien, hvor en amerikaner, Joshua, arbejder som undercover i et centralt område for opbygningen af AI. Han er gift med Maya, som tilhører de mennesker, som anser samliv med AI for vigtigt og frugtbart.

En mystisk person ved navn Nirmata er skaberen af de mere og mere intelligente AI-figurer, og personen står øjensynlig også for et våben, som til syvende og sidst vil kunne ødelægge hele menneskeheden. Navnet Nirmata kommer af det hindiske sprog i Indien, som betyder skaber. Mens Joshua lever i fjendens område, kommer den amerikanske hær pludselig og forsøger at ramme dette AI-centrum. Joshua mister sin gravide kone, og vender tilbage til den vestlige, menneskedominerede verdensdel. Efter nogle år kommer han igen i spil, da man atter forsøger at finde frem til AI-skaberen, Nirmata, og hans altødelæggende våben. Da det viser sig, at Joshuas døde kone Maya måske alligevel er i live, vælger han at tage med. Han finder våbnet, som aldeles overraskende viser sig at være et lille AI-barn med en helt særlig intelligens og endog med udsigt til vækst-udvikling, trods det at det egentlig er en robot. Evolutionen har fundet ny vej ...

Fordybelsen fortabes i hæsblæsende action
Herfra går det over stok og sten. Hvilket det i øvrigt gør i det meste af filmen. Der er fuld udblæsning det meste af tiden. Det buldrer afsted i klassisk action-stil, og filmen bliver mere og mere kedsommelig. Den mister evnen til at give os lange, rolige passager med dybdeboring i tematikken.

På en ikke særlig overbevisende måde forsøger den tilsyneladende at fordele sol og vind lige mellem mennesker og AI-væsener, sådan at vi skal forstå, at der bør arbejdes hen mod fred og fordragelighed mellem disse forskellige skikkelser. For de stakkels AI-væsener er jo skabt uforskyldt og bør tilkendes fuld livsret af skaberen, mennesket. Filmen kan altså ses som et besynderligt forsvar for AI-udviklingen i allerhøjeste potens.

Sideløbende med dette tema er der muligvis også et andet tema i spil, som til gengæld er en smule mere interessant. Måske kan filmen også ses som en form for billedfortælling, en analogi, om vores eget vilkår som skabt af Skaberen, og Skaberen som den, der i forskellige varianter træder ind i vores verden for at bringe fred og samhørighed med ham igen. Varianterne melder sig på forskellige måder gennem Nirmata, Joshua (som er en variant af det hebræiske navn Jesus) og det lille barn. Man kan endda med lidt god vilje forstå barnet som en form for inkarnation i dets sammenbragte personlighed, robot og menneske. Der er således også et par gange undervejs et Himmel-perspektiv i spil - en tro på, at der efter døden er evigt liv.

Men selv med denne mere interessante tematik synes jeg stadig, at filmen helt basalt er formet i en alt for traditionel, støjende action-form, uden virkeligt subtile, øjenåbnende perspektiver.

Filmen er kommet på dvd og blu-ray.



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Bedømmelse: 3.0 af 6. 1 stemme(r).
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer