AdventureDramaFamiliefilmFilmstriben.dkTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 97 min.
Instruktør: Mara Eibl-Eibesfeldt,
Medvirkende: Litlhohonolofatso LitlhakayaneAva Skuratowski,

Af: Anette Hedager Nielsen - 15.09.2024

FODSPOR AFSLØRER

Den 11-årige Thabo bor hos sin onkel, rangeren Vusi, i et fredningsreservat i landet Eswatini i det sydlige Afrika. Thabo er med på guidede ture og fortæller stolt om dyrene. Naboen, tyske tante Agatha, får besøg af sin niece Emma, der er jævnaldrende med Thabo. Emma kommer med på en safari, hvor vi ser mange af parkens dyr. På et tidspunkt ser de en næsehornsunge og ved, at moren må være i nærheden. Det viser sig, at næsehornsmoren er død, og hornet er fjernet. De får hentet ungen hjem til lodgen, så de kan passe den, indtil den kan komme med transport til et næsehornsbørnehjem.

Detektivarbejde
Thabo drømmer om at blive detektiv, men der sker ingen forbrydelser i reservatet. Endelig får han chancen. Nu vil han opklare, hvem der er krybskytten. Det må være en af gæsterne på lodgen. Han får Emma til at hjælpe sig, og hurtigt er også Thabos bedste ven, teenagedrengen Sifiso, der bor alene med sine to mindre søskende, Pilot og Lemonade, med til at hjælpe. Ja, selv tante Agatha bliver en del af efterforskningsholdet. Politiet finder fodspor ved det døde næsehorn, og Thabo tager også billeder med sin mobil. Nu gælder det om at finde ud af, hvem der har sko med det mønster.

Flot natur
Den tyske instruktør Eibesfeldt har optaget filmen i Care For The Wild Rhino Sanctuary i Mpumanlango i det sydlige Afrika. Der er flotte scener fra savannen med giraffer, elefanter, løver osv. Og en slange sniger sig ombord på jeepen og skaber lidt panik. Børnene er meget charmerende, og der kommer humoristiske bemærkninger undervejs. Filmen er lavet for at sætte fokus på globale bevaringsprogrammer for vilde dyr. Eibesfeldt mener, at det gøres bedst ved at lave bevægende historier. Man sidder tilbage med en feel good-fornemmelse for arbejdet med at redde næsehornsunger, hvis mødre er blevet skudt.

Filmen har engelsk tale og danske undertekster. Den er kommet på dvd og kan ses på filmstriben.dk