AdventureAnimationFamiliefilmKomedieTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 92 min.
Instruktør: Aaron HorvarthMichael Jelenic,
Medvirkende: Chris PrattDanske stemmer:Pilou AsbækEmma Sehested Høeg,

Af: Niels Christian Askholm - 08.04.2023

MAMMA MIA!

Nintendos Super Mario-univers er et af de største spilfranchises nogensinde. De italiensk-amerikanske blikkenslagere, som er designet af Shigeru Miyamoto, så første gang dagens lys i 1985. Sidenhen er der skabt mere end 20 spil i serien, plus diverse spin-offs. Alligevel har transformationen fra spil til det store lærred været begrænset – faktisk har der kun været to filmatiseringer førhen – animationsfilmen "Super Mario Bros.: The Great Mission to Rescue Princess Peach!2 fra 1986 og live-actionfilmen "Super Mario Bros." fra 1993, som floppede gevaldigt. Nu tre årtier senere kan Nintendo så præsentere den tredje filmatisering, "Super Mario Bros. Filmen."

Brødresammenhold, prinsesse-power og kampen mod det onde
Efter et fejlslagenT forsøg som iværksættere, falder de to Brooklynbrødre Mario og Luigi tilfældigvis over indgangen til en magisk verden. Luigi havner i kløerne på den grusomme Bowsers undersåtter, mens Mario lander i The Mushroom Kingdom. I Svamperiget møder han Toad, som fører ham til Prinsesse Peach for at søge hjælp til at redde sin bror. Samtidig planlægger den onde Bowser at destruere Svamperiget, og den viljestærke Peach må på farten for at beskytte sit folk. Hun indvilger i at følges med Mario, og sammen med Toad (og senere Donkey Kong), drager de på eventyr for at redde Luigi og resten af Svamperiget.

"Super Mario Bros. Filmen" er en velproduceret animationsfilm, der får de gamle 8-Bit karakterer til at stå knivskarpt i magiske farver i fantastiske verdner. Fortællingen er tilpasset tiden, og prinsessen er ikke blot en passiv karakter, der skal reddes, men en handlekraftig og modig leder med sin egen mission. Et ligeværdigt og supersejt forbillede, som enhver dreng og pige kan se op til.

Nostalgi
På lydsiden finder vi en symfonisk score med de ikoniske og quirky melodier fra de originale Nintendo-spil. Nostalgiske lydeffekter, som for børn er morsomme og for fans vil vække minder. På soundtrack-fronten spiller lyden af ikoniske hits fra blandt andre Bonnie Tyler, A-ha, AC/DC og Beastie Boys. I den originale version finder vi blandt andre Chris Pratt og Jack Black på stemmerollelisten, mens den danske version byder på Pilou Asbæk som Mario og Emma Sehested Høeg (Ternet Ninja) som Prinsesse Peach. Til trods for en til tider ringe oversættelse fra engelsk, leverer de danske skuespillerne ganske fine stemmepræsentationer.

Plotmæssigt halter filmen noget, og den er bestemt ikke revolutionær i sin storytelling, men den er actionspækket og underholdende hele vejen igennem. Har man spillet Super Mario eller Mario Kart vil der være masser AF nostalgiske referencer og jokes, man som voksen vil kunne nyde. For børn er historien genkendelig og underholdende med et væld af fysisk komik. Vær opmærksom på, at filmen undervejs kan virke uhyggelig for de allermindste familiemedlemmer, og filmen frarådes for børn under 7 år.

Let's-a go!
For at få den bedste oplevelse ud af filmen, skal du blot læne dig tilbage og nyde turen, og ikke tænke alt for meget over plottet og storytellingen. "Super Mario Bros. Filmen" er tempofyldt og vellykket underholdning for både børn og visse voksne. Kender du ikke til Super Mario-universet på forhånd, vil du helt sikkert undre dig over en del og måske ikke synes specielt godt om denne film. Er du barn eller nostalgisk fan, vil du kunne finde glæde ved filmatiseringen. "Super Mario Bros. Filmen" er helt okie dokie og kniber sig op på de fem stjerner.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 5 stemme(r).