Produktionsår: 2022
Varighed: 774 min.
Instruktør: Matt DufferRoss Duffer,
Medvirkende: Millie Bobby BrownFinn WolfhardWinona RyderSadie Sink,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 22.11.2022

MANGE TING I SPIL

Det er en voldsom stor serie at anmelde i ét hug. Så heldigvis kan du læse en rigtig god og indførende anmeldelse af sæson 1-2 her på siden. Serien er meget indholdsrig. Den udspiller sig fra begyndelsen i en lille søvnig amerikansk by, hvor der begynder at ske mærkelige ting, da en dreng forsvinder sporløst. Drengens mor Joyes (Winora Ryder) forsøger at råbe stedets lokale politimand Jim Hopper (David Harbour) op, så han tager hendes søns forsvinden alvorligt. I starten er Hopper ikke så aktiv, mens drengens venner – bl.a. Mike (Finn Wolfhard) sætter den helt store eftersøgning i gang.

Hermed er der dannet to teams, som vi kommer til at følge hele vejen - de to voksne og gruppen af teenagere (der jo bliver ældre fra sæson til sæson). Uden at røbe for meget, vil jeg introducere en absolut hovedperson: en pige (Millie Bobby Brown), der kaldes Eleven, fordi hun har et elve-tal tatoveret på hånden. Eleven har overnaturlige evner. Hun forenes efterhånden med begge de to nævnte teams, da de alle involveres i en kamp mod onde overnaturlige kræfter, der arbejder på den anden side af landsbyen – altså i en dimension nedenunder. Lad venligst være med at prøve at forstå de hele, men bare lad dig føre ind i denne mystiske verden. Hertil kommer desuden et amerikansk hemmeligt laboratorium, der bl.a. har uddannet Eleven, en russisk militærenhed, der arbejder med at udnytte de overnaturlige kræfter som våben – og en amerikansk oberst ude i samme ærinde. Samt overnaturlige dæmoniske kræfter, der med tiden manifesterer sig mere og mere tydeligt. Kort sagt; efterhånden opdager de to teams, at deres opgave faktisk er intet mindre end at redde hele verden fra det onde.

Gys og relationer
Samtidig er serien også historien om relationer mellem mennesker: mellem Joyce og Hopper, og mellem teenagerene (som der efterhånden bliver flere af i teamet). Gyset blandes ret ofte op med kærestesorger og venskaber, der udvikler sig – samt den personlige udvikling, den enkelte person gennemgår. Skuespillerne leverer ind imellem nogle virkelig gode præstationer her. Personligt finder jeg denne del af serien mindst lige så værdifuld som gyser-siden, der efter min smag bliver lidt for grinagtig indimellem. Men nogle af mine venner finder den ret rædselsfuld i sine gys, så måske oplever du fuld valuta også på det område. Russiske soldater og mandlige journalister på den lokale avis – og mange andre perifere grupper – er karikeret til det farceagtige. Men det passer godt ind i seriens unikke blanding af alvor og humor og feel-good scener, der pludselig afløses af et gys.

Opfindsom underholdning
En del af seriens charme ligger i, at der serveres mange sære påfund og skæve vinkler undervejs. Fantasien er frodig, og man kan simpelthen ikke altid forudsige, hvad der vil ske. Selv om serien efterhånden får en vis metaltræthed, tilføres der alligevel nye ting, der giver ny gnist i det hele. Så løber du ind i et afsnit undervejs, hvor du synes, at der er for mange gentagelser, så hold ud: der vil snart ske noget nyt på en eller anden måde.

Er der mon et dybere budskab i serien? Henviser sangen Running up the Hill/A deal with God, der dukker op i sæson 4 - og for øvrigt gav Kate Bush's hit fra 1985 et comeback på hitlisten - noget dybere? Personligt kan jeg nok ikke pege på andet end den gode gamle sandhed: at sammenhold, udholdenhed, kærlighed og et fællesskab, hvor alle yder deres bedste, er midlet mod ondskaben. Men det er vel på det menneskelige plan også det bedste, vi har at byde ind med.

Serien inddrager som sagt overnaturlige kræfter, men de er i hvert fald til og med sæson 4 ikke så tydelige, at vi kan identificere dem med noget, vi kender fra den virkelige verden. Seriens helte henter heller ikke (som ellers i mange gysere) hjælp fra fx kristendommen og dens midler mod dæmoniske kræfter. I sæson 3-4 afsløres bid for bid glimt af, hvordan det hele måske hænger sammen. Sæson 4 slutter voldsomt og lægger op til mindst én sæson mere, hvor det onde forhåbentlig én gang for alle skal ned med nakken. Producenten har da også annonceret sæson 5 – og sagt, at den vil være den sidste (men lad os nu se). Den vil nok udkomme i 2024, så alle vi mange fans må væbne os med tålmodighed.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 2 stemme(r).