Mod,
 Håb,
 Etik,
 Valg,

Af: Asbjørn Asmussen - 14.07.2021

HVAD ER LIVET VÆRD

Jeg var for en sjælden gangs skyld alene en lørdag aften, og da min kone ikke er særlig vild med science-fiction og den slags fremtids-eventyr, valgte jeg at se filmen "Stowaway". Handlingen foregår ombord på et rumskib, der er på vej til Mars. Om bord er to forskere og en kaptajn, og - skal det senere vise sig - en blind passager. Det lyder som optakten til en klassisk uhyggelig rum-thriller, men det er nu slet ikke tilfældet. Filmen er på ingen måde et rumeventyr og handler hverken om Mars-missioner eller andre fremtidsvisioner. Den handler om klassiske begreber som håb, offervilje og mod, men den sætter på et dybere plan også menneskesynet og livets ukrænkelighed til debat.

Af forskellige grunde, som jeg ikke skal afsløre her, havner den lille gruppe ombord på Hyperion-rumskibet i et voldsomt dilemma, der sætter deres liv på spil.

Hvor der er liv er der håb
På et tidspunkt fortæller den unge forsker Zoe (Anna Kendrick) om en oplevelse, hvor hun mod alle odds kastede sig ud i en umulig livredder-mission. På et tidspunkt, hvor både hun selv og den forulykkede er ved at gå under, oplever hun pludselig, at de begge bliver reddet op af en tilfældig båd. På spørgsmålet om hvordan hun vidste, at den båd ville komme og redde dem begge, svarer hun: Det vidste jeg heller ikke. Hendes motto synes at være: så længe, der er liv er der håb. Og netop det perspektiv bliver udfoldet i filmen: Skal vi basere vores valg på matematiske risikovurderinger og sandsynligheder, eller kan vi tillade os at kalkulere med det uventede og ukendte? Med andre ord: skal vi sikre os, mens vi stadig har kontrollen og med den pris det i så fald har, eller skal vi overgive os til håbet om, at der findes en redning, vi endnu ikke har fået øje på? Det er det dilemma og det spørgsmål, som filmen efterlader uden at give et endeligt svar.

Men det sætter et endnu vigtigere etisk spørgsmål til debat: Hvor vidt kan vi tillade os at vægte hinandens liv? Er det rimeligt og forsvarligt at ofre et liv for andre? Hvad er livet værd?

Livtag med store temaer
Filmen rummer ingen direkte referencer til kristen etik eller religion i det hele taget. Men den tager livtag med et universelt etisk dilemma, som det kristne livs- og menneskesyn har en grundlæggende holdning til. Dels livets hellige ukrænkelighed; vi er alle skabte med samme unikke værdi. Og dels det faktum, at vi ikke er herre over vores egne liv; der er en Gud, som altid har det sidste ord. Uanset om vi kender ham eller ej.

Så længe, der er liv, er der håb. Af den enkle grund, at der findes en Gud! Det siger filmen ikke, men den har det budskab, at vi ikke kan udelukke det, vi ikke med sikkerhed ved. Det får filmens slutning understreget på en meget bevægende og smuk måde.

Ingen letkøbte svar
"Stowaway" leverer på den måde også et bidrag til den stående debat om fx eutanasi (aktiv dødshjælp), provokeret abort og krigsetik. Hvad ved vi om, hvad der er bedst for det enkelte menneske - uanset om det er ufødt eller tæt på døden? Eller et helt folk for den sags skyld? Hvordan kan vi tillade os at gøre os til herre over et liv eller en situation, hvis udfald vi ikke har nogen mulighed for at overskue? Filmen diskuterer dette uden at levere letkøbte og populære svar som fx den gamle farisæer Kajfas: Det er bedre at ét menneske dør, end at hele folket går til grunde.

"Stowaway" er dejlig fri for fantasifulde og utroværdige sci-fi gadgets. Rumskibet er blot en kulisse, der på en gang understreger menneskets tekniske snilde og hjælpeløse lidenhed i en situation, hvor der ikke er nogen vej tilbage, og hvor vi kun har hinanden.

"Stowaway" betyder i øvrigt 'gemt væk' (stuvet af vejen) og bruges også som betegnelse for en 'blind passage'". "Stowaway" kan også betyde at 'smide væk', og dermed rammer selve titlen lige ind i filmens budskab.

"Stowaway" er en Netflix-produktion og kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).