ActionAdventureAnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm 11 år
Varighed: 140 min.
Instruktør: Joaquim Dos SantosJustin K. ThompsonKemp Powers,
Medvirkende: Stemmer: Shameik MooreDanske stemmer:Lue Dittmann Støvelbæk,

Af: Christian Riis Jensen - 21.06.2023

ÉT AF MANGE UNIVERSER

De fleste Marvel-fans er vant til, at man både i filmene og tegneserierne har at gøre med andre verdener, planeter og dimensioner. Så det, at der findes et hovedkvarter for Spider-Man-varianter fra forskellige dimensioner, er faktisk ikke helt underligt. Det var faktisk nøjagtigt samme præmis i Marvels serie "Loke", som kan ses på Disney+, hvor Loke stødte ind i et dusin forskellige varianter af ham selv. Derfor kan det forståeligt nok godt føles som uinspireret genbrug af den samme historie, hvis ikke man er vant til det eller er die-hard Marvel fan.

Men den præmis, som Marvel arbejder ud fra i deres "Marvel Cinematic Universe", er, at eftersom der findes et uendeligt antal alternative dimensioner fra vores egen verden, er der også uendeligt mange varianter af de velkendte superhelte. Det kan også oversættes til, at der er uendeligt mange muligheder at malke ens franchise på.

En ny standard
Forgængeren, Spider-Man: Into the Spider-Verse, slog benene væk under filmindustrien, for at sige det mildt. Filmens animationsstil var så unik og moderne, men på samme tid traditionel og retro, at den skilte sig ud fra enhver anden animationsfilm, der blev udgivet omkring samme tidspunkt.

Uden at gå for meget i detaljer med, hvad der gør denne unikke animationsstil så fed, vil jeg nøjes med at fremhæve, hvor kunstnerisk den er. Man er nået til et punkt i udviklingen af animation og computersoftware, hvor alt kun bliver mere og mere realistisk. "Into the Spider-Verse” og "Across the Spider-Verse" er et skridt i en mere kunstnerisk retning, hvor det ikke er, hvor mange billeder i sekundet og realistiske detaljer til stede, eller hvor knivskarp billedkvaliteten er, der afgør kvaliteten.

Efterligning er den største kompliment, man kan få. Man kan tydeligt se Spider-Man-filmenes indflydelse på de animationsfilm, der er udgivet siden den førstes premiere i 2018. For eksempel, har det givet nyt liv til Shrek-franchisens spin-off film "Puss in Boots". Også Disney har med filmen Luca forsøgt sig med en mere kunstfærdig animation, men Spider-Man-filmene har i høj grad sat en ny kunstnerisk standard for fremtidens animationsfilm.

Fænomenal underholdning
Efter to timer, var det sidste, jeg forventede en cliffhanger og teksten "to be continued". Jeg var vitterlig klar til at sidde i mit biografsæde i to timer mere, hvis jeg kunne. "Across the Spider-Verse" er intet mindre end fænomenal underholdning for hele familien, nøjagtigt ligesom dens forgænger. Der skal gå meget galt, hvis den ikke får en Oscar for bedste animationsfilm. Ligesom dens forgænger.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 1 stemme(r).