Varighed: 111 min.
Instruktør: Peter Berg,
Medvirkende: Mark WahlbergWinston DukeAlan Arkin,
 Vold,

Af: Christian Riis Jensen - 23.03.2020

TRIVIEL ACTIONFILM

"Spenser Confidential" er én af et utal af film, som streamingtjenesten Netflix selv står bag. Filmen henter inspiration fra en række velkendte film; mest 90'ernes buddy cop-film. Filmen er imidlertid ikke et forsøg på en nyfortolkning af nogle af de klassiske temaer fra disse film, derfor føles det som en film, man har set 100 gange før.

Ubalanceret underholdning
Det er tydeligt, at filmfolkene har haft mange penge at gøre godt med; eftersom Mark Wahlberg spiller hovedrollen, popsangeren Post Malone spiller en birolle, og Winston Duke, bedst kendt fra Black Panther, spiller Spensers rumbo. Derudover er der actioneffekterne – bilsammenstød, eksplosioner og nærkampsscener – hvilket får det til at virke som endnu en Fast & Furious-film.

Historien er i begyndelsen en smule mørk og med fed underspillet humor, udvikler sig desværre relativt hurtigt til at blive fjollet og tegnefilmsagtig. Filmen vil gerne både rumme action, komedie, krimi og drama, men ender med at gøre det hele halvt. Handlingens kriminelle scener lider under, at alt udfolder sig punktligt, uden smuttere eller omveje. Filmen mangler spænding, for alt sker fuldstændigt som planlagt og forventet.

Politibetjent, muskelbundt, menneske
Mark Wahlberg er en temmelig muskuløs skuespiller, og derfor kommer han også ud for en masse nærkampe. Ikke alle ender lige godt, da han ofte er alene mod mange. Derfor får han også nogle tæsk, som kan mærkes helt ud gennem skærmen. For eksempel indleder filmen på fængselsbiblioteket, hvor Spenser får et ordentligt lag tæsk af en indsat, spillet af den professionelle kampsportsatlet Donald Cerrone.

Efter et hav af nærkampsscener, dør filmen ganske langsomt. Filmen vil både fremstille Spenser som et supermenneske og samtidig som meget menneskelig. Han får dog så mange klø undervejs, hvor han ikke rigtig forsøger at undvige eller parere, at det gør det trivielt at se på. Brækkede knogler, muskelsmerter og udmattelse kender Spenser ikke til, på trods af at have fået tæsk tre gange i løbet af én dag.

Tvivlsomt moralsk kompas
I begyndelsen tror man, at Spenser er røget i fængsel, fordi han har banket en overordnet politibetjent til blods, fordi han har tævet sin kone. Det virker som et tyndt plot, men efterhånden bliver der bygget flere motiver på plottet. At tæve sin kone var "bare" dråben, der fik Spenser i aktion. Filmens moralske kompas er temmelig tvivlsomt. Som så mange andre Hollywood Blockbusters, er det overordnede tema hævn. Jo større grund der er til hævn, jo mere er det i orden at banke en mand til blods.

Hvis man vil se en film, hvor Mark Wahlbergs fulde potentiale som skuespiller kommer til udtryk, kan man se den oscarvindende film The Fighter, hvor han spiller over for Christian Bale. Denne film er langt mere dramabaseret, men da den også handler om en boksekarriere, får man også set rigeligt med action.

Kan ses på Netflix.