Medvirkende: Whitney HoustonJordin SparksCarmen EjogoDerek Luke,
 Mod,
 Kald,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 22.03.2013

MOD TIL AT FØLGE DRØMME
Lørdag aften til åben scene på en bar, søndag formiddag på kirkebænken. Lørdag aften middag ude med en påtrængende fyr, søndag familiemiddag med præsten som gæst.

Sparkle (Jordin Sparks) og hendes to søstre lever et hemmeligt dobbeltliv. Deres overbeskyttende mor (Whitney Houston) aner intet og gør i øvrigt, hvad hun kan, for at holde sine tre piger hjemme. Hun har selv været professionel sanger, og det bragte hende i uføre. Hun ønsker derfor ikke, at dette skal ske for hendes børn. I hjemmet er der tre regler, som skal følges: Respekt, god uddannelse og et godt forhold til Herren.

Det er en genindspilning af "Sparkle" fra 1976. Historien foregår i Detroit i 1968, hvor soul, Motown og de sortes musik for alvor vinder frem. Sammen med den hurtige berømmelse, som tv og plader nu pludselig kan give, kommer også alle fristelserne. Et udsvævende liv, alkohol og stoffer ligger lige rundt om hjørnet. Selvom Sparkle kender til disse farer, træder hun alligevel ind i den verden for at følge sin drøm. Hun lokker sine søstre med, og de danner en sanggruppe, som snart tager lokalsamfundet med storm. Godt bakket op af en ung manager finder trioen nu snart vej til de store scener, flotte kostumer og til møde med et pladeselskab.

Det måtte dog ske før eller siden, at deres mor finder ud af det, så da gruppen bliver hyret til at være opvarmning for Aretha Franklin på tv, opdager moren det. Et stort opgør gør det svært for Sparkle at følge sin drøm om scenen, og hun må vælge, hvad hun vil.

Handlingen har potentiale til at være rigtig god, og da jeg så forsiden tænkte jeg: Det her er lige en film for mig. Men jeg må indrømme, jeg blev ret skuffet. Skuespillet er overdramatiseret, og scenerne ligner noget, jeg har set hundrede gange før i andre film. Amerikanerne kan desværre godt - i deres iver efter at forhindre hverdagssituationer - komme til at gå helt i en anden grøft. På den ene side musikken, som helt sikkert fører stoffer med sig, på den anden side, den kristne, vrantne mor, som ikke vil tillade sine piger noget sjovt. Jeg kunne godt have ønsket mig en mellemvej, som jeg kan relatere til.

Der er rigtig meget musik i filmen, og om man kan lide den, er jo en smagssag. Efter min mening kunne de godt have fundet nogen bedre stemmer til hovedrollerne, da det handler om sangere. At de har valgt Whitney Houston til at spille moren med den blakkede fortid, kan jeg godt se en pointe i. Alligevel sad jeg og syntes, det var lidt mærkeligt, når man nu ved, at hendes private liv mere lignede det, døtrene levede, og som hendes karakter fordømte. Næsten sidst i filmen synger Whitney en gospelsang i kirken. Den har ikke meget med handlingen at gøre, men den er rigtig smuk, og jeg havde siddet og ventet på, at hun skulle synge, ligesom hun gør i The Preachers Wife.

Præsten T. D. Jakes er medproducer på "Sparkle" ligesom på Jumping the Broom, der også er instrueret af Salim Akil. Kristendom og gudsforhold fylder en del i filmen, som i øvrigt blev den sidste, som Whitney Houston medvirkede i. Hvis man er god til at overføre situationer i filmen til ting, vi selv oplever i vores liv, kan man godt få et bibelstudie ud af filmen.

Bedømmelse: 3.3 af 6. 3 stemme(r).