Alle anmeldelser - Familiefilm

FamiliefilmThrillerTEMA Sportsfilm
Produktionsår: 2000
Varighed: 99 min.
Instruktør: Guy Ritchie,
Medvirkende: Brad PittBenicio del ToroDennis Farina,

Af: Peter E. Nissen - 29.01.2008

Filmen Snatch (som både kan betyde snappen og røveri) er en blanding af hårdtslående actionfilm og primitiv komedie. Hovedpersonen Turkish skal levere en bokser til gangsterkongen Brick Tops boksekampe. Han må dog ikke være for god, da han skal falde om i en bestemt runde for at Brick Top kan tjene penge. Det viser sig dog, at den valgte bokser (Brad Pitt) er for god til det. På tværs af hovedhistorien er et forløb omkring jagten på en værdifuld diamant, som forskellige røvere forsøger at få fat i.

Filmen er et forsøg på at lave en underholdende actionkomedie, og det lykkes da for så vidt også. Der er bestemt humoristiske steder indimellem, og både instruktion og skuespil (ikke mindst Brad Pitts) er stort set fint. Men den er heller ikke mere end ren underholdning og giver intet at arbejde videre med. Handlingen er primitiv med et stereotypt verdensbillede, hvor jøder er rige og griske, sorte er de dumme, og russere er bare i vejen. For at løfte historien foregår filmen i et hæsblæsende tempo med fragmenteret (men dog ofte god) og skiftende musik hele tiden. Hertil kommer en konstant levering af jokes og komiske kommentarer.

Det største problem er dog, at filmen serverer rå vold, racistiske stereotyper og et sjofelt sprog som underholdning. På den ene side kan jeg godt forstå, at filmen fænger med sine umiddelbart medrivende scener og sjove humor. Den er en af de film, som drengerøve kan bruge lang tid til at snakke om og citere fra. Den har laveste fællesnævner, og derfor kan alle i gruppen være med. Men på den anden side skal man være klar over, at den overskrider grænser for, hvad der må siges at være god omgangsform med andre mennesker. Vel foregår filmen i et miljø, som ligger langt fra almindelige danskeres hverdag, men man bør kritisk spørge sig selv, om ikke filmens form og indhold påvirker os til at se på, tænke om og tale til andre på en måde, som gør tilværelsen ringere.

Selvom instruktion og skuespil egentlig gør filmen mere værd, kan filmens forherligelse af vold og trusler som generel løsning på problemer ikke give andet end bundkarakter.

Der er mange måder at spilde 1½ time på. Filmen "Snatch" er en af dem, men vælg en anden måde. For spørgsmålet er, om ikke der findes bedre måder, som både kan give et hyggeligt fællesskab og samtidig give tilværelsen et spændende indhold i mere end den halve time, som samtalen om filmens effekter bagefter varer.

Bedømmelse: 1.0 af 6. 2 stemme(r).