AdventureAnimationKomedieTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 104 min.
Instruktør: Chris Wedge,
Medvirkende: Danske stemmer:Mille Hoffmeyer LehfeldtAllan HydeChristian Damsgaard,

Af: Peter U. K. Jensen - 27.05.2013

Lige til målgruppen
Jeg havde inviteret min snart 8-årige datter med i biografen til en rigtig hjertevarm og gennemført animationsfilm, hvor hun var lige i filmens målgruppe. Vi var vidner til en rigtig fin og spændende animationsfilm, der gik lige i hjertet på os begge og førte os gennem hele følelsesregistret.

En mystisk miniverden
I filmen møder vi heltinden Mary, der lider under, at hendes mor er død, og af, at hendes far ikke skænker hende meget opmærksomhed. I stedet er han meget optaget af en mystisk miniverden i skoven, som kun han kender til. Han er et festligt indslag og en virkelig karikeret personlighed, som det kniber med at blive rigtig vred på. Mary får nok og stikker af fra sin far, og undervejs bliver hun i skoven forvandlet til en af de gode væsner fra skovens hemmelige rige – farens miniverden. Her møder hun de smukke og fantastiske grønne minivæsner, der kæmper mod de grå og onde væsner, der kun ønsker, at udslette alt, der har liv og glæde. Mary får selvfølgelig en afgørende rolle i denne magtkamp, der indeholder begreber som magt, forelskelse og hensyn til miljøet.

Manglede humoren fra Ice-Age
I biografens mørke sad jeg som far og ventede på, at få det helt store humoristiske indslag fra Blue Sky Studio, der har gjort os forvænte med film som Rio og de fire Ice-Age-film, der alle emmer af humor, ironi og latter. I "Skovens hemmelige rige" er tonen dog mere dyster og alvorlig. Det gør, at animationsfilmen byder på noget helt andet og langt dybere. Det bliver nærmest en "rigtig" film, hvor handlingssiden er skruet rigtig stærkt sammen. Helt uden humor er filmen dog ikke. Der er flere sjove figurer, bl.a. to sjove snegle, som er med til at give en slimet stemning …

Flot ramme, der henter en del fra andre film
"Skovens hemmelige rige" trækker filmisk på andre film og lader bl.a. kampscener fra Ringens Herre II: De to tårne være genkendelige, og der er også visse ligheder med Avatar, hvor ikke mindst de billedskønne scener minder meget om hinanden. "Skovens hemmelige rige" er en smuk film, der også minder noget om "Klokkeblomst" og universet af levende blomster, planter og feer. En rigtig god og flot film, der er lige i skabet for de lidt yngre børn.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).