Instruktør: Christophe Gans,
Medvirkende: Vincent CasselLéa SeydouxAndré Dussollier,
 Magi,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 14.10.2016

FRANSK EVENTYR

Rosen ændrer alt
Frankrig, år 1810. Den rige købmand Beauffremont mister alt, hvad han ejer, da hans tre handelsskibe går ned med al deres last i en storm. Han og hans seks børn må nu i skam flytte ud på landet og starte et liv i fattigdom. På en rejse farer faren vild i en snestorm, og ender på et stort, tilsyneladende tomt slot. Her modtager han dog på mystisk vis gaver til døtrene, og på vejen ud plukker han en rose til hans yngste datter Belle. Han bliver straks angrebet af slottets ejer, et udyr, der holder så meget af sine roser, at han forlanger farens liv i gengæld. Et liv for en rose.

Det ensomme liv på slottet
Faren får lov at tage hjem og sige farvel til familien. Forfærdet over farens skæbne, tager Belle afsted til slottet. Et liv for en rose, og det liv kan vel lige så godt være hendes. Rosen var jo til hende. På slottet møder Belle sin fangevogter, udyret. Hun erfarer, at hun ikke skal dø, men være gæst på slottet. Stolt og arrogant afviser hun alle forsøg på venlighed fra udyrets side og går i stedet på opdagelse på det magiske slot og i den kæmpe slotshave. Om natten drømmer hun drømme om udyrets ulykkelige fortid og bliver derigennem formildet over for ham. I bytte for en dans, får Belle lov at besøge sin familie i en dag. Derefter bryder problemerne for alvor løs, og meget skal ske inden eventyret får en lykkelig slutning.

Dyster film fyldt med specialeffekter
Denne udgave af Skønheden og udyret tager udgangspunkt i det oprindelige franske folkeeventyr, og afviger dermed en del fra den historie, vi kender fra Disneys tegnefilm. Jeg var helt spændt, da jeg satte filmen på, glædede mig til at se en original udgave af fortællingen. Men spændingen faldt i takt med, at filmens langsomme tempo og manglende højdepunkter gled over skærmen. Den er filmet meget mørkt og dystert, og med en overflod af specialeffekter, som desværre ikke kan leve op til, hvad vi ellers ser nu. Handlingen kan ikke tåle at blive trukket i langdrag, og den bliver krydret med klip af fx levende stenstatuer, som vi ikke får nogen forklaring på. Filmens kostumer er dog virkelig flotte og fortjener at blive fremhævet.

En mærkelig blanding
Det overnaturlige i filmen er en mærkelig blanding. Slottet er magisk og kan selv frembringe mad og tøj. Hundene er forvandlet til en slags gnavere med lange hundeører, og på Belles værelse er der en dam med helende vand. Slottet indeholder stenfigurer af græske guder og er blevet forbandet af skovens gud, da hans datter, skovens nymfe, er slået ihjel. Oven i det hele er der i landsbyen en synsk kvinde, der lægger tarotkort og kan fornemme ondskab og fare. Alt sammen et lidt mystisk mix. Der lægges dog aldrig op til andet end, at det hele er et eventyr. Der tales på fransk. Filmen indeholder nogle voldsomme scener og er ikke for børn.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).

Anita, 02-04-18 17:15:
En flot og spændende film