Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Kristne filmTop 10 2016
Varighed: 161 min.
Instruktør: Martin Scorsese,
Medvirkende: Andrew GarfieldAdam DriverLiam NeesonCiarán Hinds,

Af: Peter Greek Kofod - 26.01.2017

NÅR GUDS TAVSHED BLIVER EN LIDELSE

Vi følger de to unge jesuitterpræster fader Rodrigues (Andrew Garfield) og fader Garupe (Adam Driver), som i 1600-tallet bliver smuglet ind i Japan 19 år efter, at kristendommen var blevet forbudt. De to præsters mission er at finde deres tidligere læremester fader Ferreira (Liam Neeson), som efter sigende offentligt skulle have frasagt sig troen og valgt at leve som buddhist. De to jesuitter kan ikke tro, at det kan være sandt og ønsker derfor at finde ham. Og de insisterer på at tage af sted, selvom de bliver advaret imod det. På denne rejse oplever de forfølgelse og deres tro bliver sat på prøve.

"Silence" er Martin Scorseses filmatisering af Shusaku Endos roman af samme navn fra 1966. Efter at have læst den tilbage i 1988, efter premieren på The Last Temptation of Christ, har Scorsese drømt om at filmatisere romanen. Først nu efter små 30 år er den så klar. Lad os se, hvad det er for en film, Scorsese begået.

Hvor tit kan man tilgives
For at komme ind i Japan får Rodrigues og Garupe hjælp af den miserable fisker Kichijiro (Yôsuke Kubozuka), som viser sig at være en frafalden kristen. Kichijiro følger fader Rodrigues igennem hele filmen og indtager en rolle som både Comic relief og som ham, der med sit liv stiller ét af de mange store spørgsmål, som filmen rejser: Kan man blive tilgivet, hvis man har frasagt sig troen, og hvad hvis man fortsætter med at gøre det igen og igen?

I deres søgen efter fader Ferreira, møder Rodrigues og Garupe grupper af skjulte kristne. De havde ikke haft mulighed for at holde messe eller få skriftemål, for der havde ikke været nogen præst hos dem i årevis. Så de to jesuitterpræsters ankomst bliver set som et svar på gruppens bønner.

Der går ikke lang tid, før de kristne og præsterne bliver fanget. Fire af de kristne fra landsbyen bliver bedt om at træde på en fumi-e – et billede af Jesus – som tegn på, at de frasiger sig troen. Her begynder spørgsmålene at dukke op: Hvad er ægte kristen tro, og hvad er frafald? Når Kichijiro på den måde frasiger sig troen, er det så ægte? Kan han stadig tro på Jesus, og at der er tilgivelse for ham, selvom han gentager den samme synd igen og igen? Selv de to jesuitter har forskellige svar, når de kristne beder dem om hjælp til, hvad de skal gøre. Garupe svarer dem, at de skal bede om mod. Rodrigues svarer dem, at det er i orden at træde på fumi-e’en. Kichijiro vælger den lette vej og får lov til at løbe væk, mens de tre andre landsbyboere nægter og må betale med deres liv. De to jesuitterpræster er i skjul og overværer på afstand, at de kristne bliver tortureret og slået ihjel. Her sætter fader Rodrigues ord på et andet tema i filmen: "Du [Gud] har hørt deres bønner. Men har du hørt deres skrig? Hvordan skal jeg kunne forklare din tavshed?"

Når hanen galer
De to præsters veje skilles, da de sejler hver deres vej. Vi følger nu Rodrigues, og der går ikke lang tid, før han bliver forrådt af Kichijiro og bliver overdraget til den japanske inkvisitor. Mens han bliver ført bort, siger Kichijiro, "Fader, tilgiv mig," og i baggrunden hører man noget, der lyder som en hane, der galer. Så bliver vores tanker ledt hen på forholdet mellem Jesus og Peter på den ene side, og mellem Jesus og Judas på den anden side. Men hvem er Jesus? Hvem er Jesus for karaktererne i filmen? Hvem er Jesus for den, der ser "Silence"?

Efterhånden bliver spillets regler tydelige for Rodrigues: Hvis han frasiger sig troen og træder på fumi-e’en, så vil han kunne spare andre kristne for deres lidelser. Hvis han nægter, vil lidelserne fortsætte, og her kommer vi ind i hans troskamp. Pludselig dukker Garupe op sammen med en flok kristne, og hans overbevisning er ikke blevet rykket. Hans liv ender med, at han ofrer sig for om muligt at redde en enkelt af sine kristne brødre.

Faldet fra troen
Endelig får Rodrigues lov til at møde Ferreira. Rygtet om, at han er faldet fra troen bliver mere end bekræftet. Ferreira er ikke kun faldet fra, men han skriver tilmed på en bog, der skal "afsløre" kristendommens "bedrag".

En nat ser Rodrigues fem kristne blive tortureret, og han har mulighed for stoppe deres lidelser ved at træde på fumi-e’en. Ferreira "hjælper" til og beder ham følge i Jesu fodspor og gøre "den mest smertefulde kærlighedsgerning". Og som om det ikke var nok, så hører Rodrigues Jesus tale til sig: "Gør det bare. Det er i orden. Træd på mig. Jeg forstår din smerte. Jeg blev født ind i denne verden for at dele menneskers lidelse. Jeg bar korset for din lidelse. Dit liv er med mig nu. Træd." Og Rodrigues træder på fumi-e’en!

Forherliger filmen frafaldet?
Mange tanker løber igennem hovedet, da filmen slutter. Forfærdelse over de lidelser, som de kristne blev udsat for. Frustrationen over de frafaldne præster. Den yo-yo-agtige Kichijiro, der kæmper med svaghed, tvivl og anfægtelse. Jeg kan heller ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt "Silence" er en film, der på en eller anden måde forherliger frafaldet?

Filmen tager udgangspunkt i virkelige begivenheder i 1600-tallets Japan. Man regner med, at der på det tidspunkt har været flere hundrede tusinde kristne. Da magten blev centraliseret hos Shogunen blev kristendommen forbudt, og forfølgelserne begyndte. Med tanke på det store antal kristne, der også i dag lider martyrdøden, er Scorseses flotte og gribende film yderst aktuel.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 4 stemme(r).