Biografi/baseret på virkelig historieDrama
Varighed: 131 min.
Instruktør: Wayne Blair,
Medvirkende: Salma HayekShohreh AghdashiooAdrien Brody,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 13.10.2017

I KLEMME I KHOMEINIS REVOLUTION

Den jødiske familie Amin fra Teheran kom i klemme i den islamiske revolution i Iran i 1979. Det kom der senere en biografisk bog ud af, og nu er der også lavet en film. Isaac Amin (Adrien Brody) er en succesfuld forretningsmand, der er blevet rig gennem sit juvelerfirma. Hans hustru, Farnez (Salma Hayek), er hjemmegående. Hun skriver ind imellem enkelte underholdende reportager. De har to børn. Datteren går i skole. I filmens åbningsscene er der afskedsfest med sønnen, der skal til USA for at studere. Åbningsscenen brugers også til at præsentere familie og venner. Hurtigt bliver situationen værre for alle, som ikke følger Ayatollah Khomeinis islamiske tro. Og en rig jøde som Isaac er særlig udsat. Snart bliver han arresteret af revolutionsgarden uden at vide hvorfor, og Farnez må vænne sig til den nye situation, hvor hun har mistet alle privilegier og er alene med datteren. Derudover er flere tidligere venner pludseligt blevet fjender.

Indblik i en anden kultur
Mange, der har læst bogen, er enige om, at filmen er er mere overfladisk end bogen, men vi var glade for at se den. Den giver et lille indblik i noget, vi ikke vidste så meget om, og den skildrer udmærket nogle af de konflikter, der opstod i Iran, da islam satte sig på alt. Den fortæller historien tydeligt og ligetil, og også ganske spændende. Spændingen kunne være skruet op nogle steder, og der kunne være lagt mere vægt på torturens og uvishedens rædsler, men så ville den blive ganske ubehagelig at se. Med de dygtige skuespillere kunne mere være sagt ved mimik og ansigtsudtryk, og mindre gennem dialog, men det fungerer acceptabelt.

Status over livet
Vi får en fin skildring af spændingen mellem Farnez og hendes muslimske hushjælp, og mellem hushjælpen (Shohreh Aghdashloo) og hendes søn, der går ind i revolutionsgarden. Vi får også et troværdigt billede af, hvordan Isaac og Farnez hver for sig efterhånden erkender, at de ganske vist har levet et hæderligt liv, hvor de også har betydet noget godt for deres medarbejdere, men at de har været blinde for megen elendighed og uretfærdighed i shahens tid, og de samtidig har delt folk op i herskab og tjenestefolk. Vi får ikke indtryk af, at jødedommen har en betydning i hverdagen for den jødiske familie. Vi ser mest islam fra en meget negativ side, fordi det er skurkene fra revolutionsgarden, der får taletid. Familien Amin må erkende, at rigdom ikke er det vigtigste i livet, hvilket er en god reminder også for os i dag.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 3.3 af 6. 3 stemme(r).