Varighed: 110 min.
Instruktør: Bruce Macdonald,
Medvirkende: Taylor JamesJackson RathboneCaithlin Leahy,
 Vold,

Af: Peter E. Nissen - 12.12.2018

STYRKE I SVAGHED

Samson er en underlig bibelsk personlighed fra Det Gamle Testamente, som det kan være svært at forholde sig til. Han bliver allerede inden fødslen kaldet til at befri sit folk Israel fra filistrenes undertrykkelse. Det sker ved, at Gud giver ham et særligt kald med overnaturlig styrke, så han kan handle som en superstærk helt, der agerer som en anden ’Rambo’ i kampen mod filistrene. Hans svagheder er dog også åbenlyse, og hans sårbarhed overfor smukke kvinder bliver hans fald. Dog formår Gud at bruge ham - selv i ydmygelsens værste øjeblik.

Kronprins Rallah kontra Samson
I denne film bliver historien om Samson i det store og hele skildret tro mod sit bibelske forlæg. Dog har man tilføjet en psykopatisk kronprins, Rallah, som et modstykke til Samson og spændingen mellem disse to mænd står centralt igennem filmen – også fordi Dalila, Samsons forfører, fremstilles som Rallahs hustru. Kampen mellem Israel og filistrene bliver kampen mellem Israels Gud og filistrenes gud Dagon. Her følger filmen også den bibelske tankegang. Samson kæmper med sit kald og med at forstå Guds mission med ham. Når tvivlen overvælder ham, bliver han svag, men alligevel kan Gud bruge ham. På den måde fremstår Samson som en meget menneskelig figur, som gudfrygtige mennesker kan spejle sig i, og der er tilføjet nogle spændende personlighedstræk ved en ellers noget primitiv bibelsk skikkelse.

Filmen har nogle flotte kulisser, og der er mange gode stunts. Især imponerer Samsons kamp med de 1000 filistre. Det virker som om flere af kampscenerne er inspirerede af scenerne i filmtrilogien Ringenes Herre. Derudover halter filmen lidt. Taylor James gør det rimeligt som Samson, men de øvrige skuespillere og statisterne virker ikke helt overbevisende. Filmens musik virker lidt billig.

Filmens budskab er uvist
Der er meget vold i filmen. Sådan må det nok være, hvis man skal være tro mod den bibelske historie, men tilbage står spørgsmålet, hvad formålet med filmen egentlig er? Den er egnet som spændingsfilm på en ungdomslejr, men filmen kæmper med at komme ud over action-stadiet. Den vil ikke stå øverst på min liste af bibelske film egnet til pædagogiske formål. Filmen slutter med at sige, at Gud gennem Samson vakte israelitternes kampånd til befrielsen af det lovede land, og der henvises til den kommende kong David, som overvandt filistrene fuldstændigt. Det kommer let til at lyde som et stykke zionistisk propaganda, og det er for så vidt en mulig tolkning af Dommerbogens beretninger om Samson.

Filmen er ikke tilgængelig med danske undertekster, men kan købes i engelsk udgave på fx laserdisken.dk