Forsvarsadvokaten Roman (Denzel Washington) sætter sandhed og retfærdighed højt uanset klienternes race og social status. Han løber ind i store problemer og træffer på et tidspunkt forkerte valg.

Varighed: 122 min.
Instruktør: Dan Gilroy,
Medvirkende: Denzel WashingtonColin FarrellCarmen Ejogo,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 10.08.2018

KOMPROMISLØS FORKÆMPER FOR DE SVAGE

Kan en mand, der i alt er tro mod sandheden og kæmper for borgerrettigheder, arbejde i det amerikanske retssystem? Det er det grundlæggende spørgsmål i denne Denzel Washington-film. Rollen som Roman J. Israel, Esq., er skrevet af Dan Gilroy til hans ven Denzel Washington. De er begge åbne omkring deres tro, og i USA er det blevet brugt i markedsføringen af filmen i håb om at lokke de mange kirkegængere i biografen.

Selv om filmens tema er troskab mod sandheden, retfærdigheden og samvittigheden, så spiller kristendommen ikke nogen direkte rolle, men dryp som "Vi fejler alle, lad os derfor tilgive hinanden," dukker op i forbifarten. Der behandles emner som etik og moral, men ikke religion. På en måde er det en styrke, for så bliver filmens tema almenmenneskeligt, som det også bør være.

En rollemodel og en sten i skoen
Roman J. Israel, Esq., er en forsvarsadvokat med helt særlige evner. Han har i næsten 40 år som medarbejder i et lille sagførerfirma været den, der sad på sit kontor og forberedte sagerne for sin berømte partner, der var firmaets ansigt udadtil. Roman er klar i tanken, han har klæbehjerne, og han har en stærk afsky for retssystemets tendens til at forskelsbehandle ud fra race og social status. Han lægger vægt på sin titel som esquire, der i USA er en udmærkelse, som kan gives til jurister, der har gjort sig positivt bemærkede.

Der er andre gode skuespillere med, men filmen bæres suverænt af Denzel Washington, der nu er blevet gammel nok til at spille en ældre, lidt buttet herre, der på mange måder stadig lever i fortiden. Han skildres som en socialt handicappet mand, der har nogle autistiske træk. Folk har svært ved at sætte pris på hans ærlighed. Når han udfolder sin tendens til at sige sandheden uden filter, føles han mest som en sten i skoen.

En af de få, der lærer at sætte pris på ham, er en ung medarbejder i en græsrodsbevægelse, der kæmper for retfærdighed for samfundets udstødte. Hun er et frisk pust, der giver mulighed for at vise nogle rørende sider af den noget kluntede, men meget velmenende advokat.

Anklager til sidst sig selv
I filmens indledning bliver Roman J. Israels partner syg, og det lille firma bliver opløst. Nu skal Roman forlade sit kontor og sine systemer og forsøge at klare sig i et stort og moderne advokatfirma. Spørgsmålet er, om der er plads til en mand, der er fuldstændig kompromisløs, når det gælder ærlighed og ligeværdighed for alle. Han løber ind i store problemer, og på et tidspunkt træffer han nogle forkerte valg, som fører til det, der antydes i filmens optakt, hvor han skriver en anklage mod sig selv.

Filmen er fyldt med sagførersnak, så det er en fordel at have set nogle amerikanske retssalsdramaer før. Meget af handlingen er båret af replikker - nogle af dem lidt komplicerede - så det er ekstra ærgerligt, at underteksterne flere steder ikke er særligt læselige på grund af en lys baggrund for den hvide typografi. Men det er muligt nogenlunde at følge med i handlingen, selv om man misser noget af teksten. Man undgår ikke at blive udfordret af spørgsmålet: "Hvad er vigtigst: At bevare sin integritet ved at følge sin samvittighed i alt, eller at opnå et godt liv ved at benytte sig af de lovlige, men måske ikke altid lige kærlige muligheder, man får på sin vej?"

Bedømmelse: 5.0 af 6. 5 stemme(r).

Karin, 08-12-18 19:43:
Helt solgt.