Instruktør: Charlotte BrändströmJ. A. BayonaWayne Yip,
Roman/manuskript: J. R. R. Tolkien,
Medvirkende: Morfydd ClarkLenny HenryMarkella Kavenagh,
 Magt,

Af: Carsten Riis Jensen - 05.10.2024

BEDRAG

Galadriel, den smukke elverkvinde, har god grund til at være fyldt af skam og bitterhed, for det var hende, der i seriens første sæson lod sig narre af den onde fyrst Sauron i menneskeskikkelse. Hun fik igangsat en kæde af begivenheder, som blandt andet betyder krig mellem elver, mennesker og orker. Eller... "HUN fik igangsat" er jo grundlæggende forkert. Det er ikke hende, men Sauron, der smeder rænker og i sidste ende kan pege på Galadriel og sige: "Se nu, hvad DU har gjort!"

Det er et af denne anden sæsons helt store temaer: Bedraget.
Vi har nu mødt Sauron i menneskeskikkelse, og han optræder som sådan i hele sæson 2, og han gør dét, som Mørkets Fyrste - hvad end det så er Sauron eller Djævelen selv - er rigtig god til: Han bedrager. Han iværksætter en række handlinger. Og så peger han på de involverede og får vendt og drejet alting, så det er DEM, der står tilbage med skammen og skylden. Han får det drejet, så han kan pege på dem og sige: "Se nu, hvad DU har gjort. Hvad DU er skyld i."

De 9 ringe
Sæson 1 begynder rart og fredeligt, ja, faktisk er de forskellige væsener i Midgård af den overbevisning, at det ikke kan blive meget bedre. Man er klar til, fx i elverriget, at holde op med at være på vagt mod ondskaben hele tiden. Men så går det løs - med Saurons bedrag og angreb. Det fortsætter i denne nye sæson 2, og igennem de 8 episoder er fokus på noget, jeg har glædet mig til at overvære, nemlig at de første 9 magtringe bliver smedet. De ringe, som Sauron får smedet til menneskene, eleverne, dværgene, så han kan styre og kontrollere dem. Og så - naturligvis - den éne herskerring, som styrer alle de andre (i alt smedes der 20 ringe, inklusive herskerringen). Vi hører to gange i denne sæson Sauron blive omtalt som Ringenes Herre.

Dét er i høj grad fokus i sæson 2, og det er spændende fortalt. Og frem for alt er det visuelt og lydmæssigt fremragende. Betagende, smukt, og kan man li' Tolkiens eventyrverden, sådan som vi kender den fra Peter Jacksons visualisering i de 6 biograffilm, så bliver man i sæson 2 af Magtringene endnu mere draget. Det er smukt - og har kostet vanvittige summer at producere.

Også ringene får Sauron skabt ved hjælp af løgn og bedrag. Her spiller elvernes største smed, Celebrimbor, en kæmpestor rolle. Han er dygtig - og ærekær - og det udnytter Sauron. Vi ser også, at de grumme orker og uruk'er oprindeligt var IMOD Sauron. De blev oprindelig ledet af deres "far", den elverlignende Adar, men også dét får Sauron vendt om på.

Jeg er voldsomt begejstret for serien Magtringene. Det er en smuk og dragende verden, og temaet omkring løgn og bedrag er spændende fortalt, om end jeg stadig synes, at meget af dialogen, især blandt elverne, er meget langsom og nærmest "tung". Det samme er handlingen også, men det skyldes naturligvis, at Amazon, som producerer serien, har i sinde at lave mange flere sæsoner. Så kræver det, at historierne bliver fortalt langsomt.

Lys og mørke
Lige så meget løgn og bedrag fylder, lige så meget fylder heldigvis også noget andet, nemlig lys og mørke. Det var et hovedtema i Ringenes Herre-bøgerne og filmene, og det er også et hovedtema i denne serie. Elversmeden Celebrimbor, som har ladet sig lokke til at skabe de 9 ringe, siger på et tidspunkt følgende sætning til Galadriel: "Måske skal vi blot huske, at det ikke er styrke, der overvinder mørket, men lys. Hære kan vinde, hjerter kan svigte, dog varer lyset ved, mægtigere end styrke. For i dets nærvær må alt flygte." Det er rigtig fint formuleret, og godt i tråd både med en bibelsk tankegang - og med det tema, Tolkien også bruger i sine bøger. Og her ef det jo ganske sigende, at den onde Sauron naturligvis har noget at sige til dét. Det lyder næsten som en sith, i Star Wars-universet, kunne formulere det. Sauron siger nemlig: "For at finde lyset, må vi røre mørket først."

En udsagn, der jo lyder godt og logisk, men er så langt fra sandheden. Godt set og tænkt af manuskriptforfatterne bag serien, at også dét, forholdet mellem lys og mørke, har fyrst Sauron vendt og drejet og fordærvet.

Jeg glæder mig til de kommende sæsoner af Magtringene.
Jeg glæder mig til, at Celebrimbors sidste ord kommer til opfyldelse: "Jeg forudser, Sauron, at én ring alene en dag vil ødelægge dig."

Serien kan ses på Prime Video.