En klassisk film om uforsonlighed, frustration og frygt i en lille søvnig amerikansk provinsby. Kirken og gospelmusikken har en fremtrædende rolle.

Varighed: 95 min.
Instruktør: Giancarlo Esposito,
Medvirkende: Angela BassettSamuel L. JacksonDanny GloverJulia Stiles,

Af: Peter U. K. Jensen - 03.05.2011

En klassisk fortælling
En golfbane skal etablers i den lille by Julia, og byens spidser har valgt at placere den i det sorte kvarter Gospel Hill, som kræves ryddet. For John Malcolm (Danny Glover) og hans kone Sarah (Angela Bassett) bringer racespændingerne minder frem om tiden for 40 år siden, da Johns bror blev myrdet, og en korrupt sherif lagde efterforskningen af mordet på hylden. Denne gang er skurken den grådige og indflydelsesrige dr. Ron Parker, der gennem magtmisbrug tjener på de fattige i byen.

Svagt skuespil
Filmens pointer og tanker er egentlig meget fine og intentionerne er gode. Men så stopper festen også. I filmen medvirker en række kendte og velanskrevne skuespillere, og man må kunne forvente mere. Rollerne virker påklistrede og forudsigelige. Det er ærgerligt for en film, som egentlig har et godt ærinde. Samtidig er filmens klipperytme meget langsom. At det skulle være en thriller, som der står bag på dvd'en må være en tilsnigelse. Spænding er der ikke meget af. Det ligner mere et klassisk drama.

Kirken og Gospel Hill
Filmens originaltitel er "Gospel Hill" og henviser til det sorte kvarter i byen Julia. Igennem filmen har kirken og ikke mindst den sorte gospelmusik en fremtrædende rolle. På et tidspunkt drejer filmen sig om, hvad der betyder noget i livet. Er det magt, rigdom, kvinder eller hudfarve? Hvis samfundet skal fungere, må det, som filmens hovedrolleindehaver slutter med at sige, bygges på Guds ord! Filmen har flere gode pointer, og det bibelske livs- og menneskesyn får lov til at skinne igennem, men det virker måske bare lidt for påtaget efter min smag!

Sandheden kan sætte fri
Filmen er kort og godt en beretning om, hvad der sker med mennesker, som er indfanget af sorg, knuste drømme og manglende mod. I filmen er årsagen til denne dysterhed og det manglende mod på livet, at sandheden aldrig er kommet for dagen. Men sandheden kan som bekendt sætte fri, hvilket filmen er en fin understregning af.

Bedømmelse: 2.0 af 6. 1 stemme(r).