BARN PÅ GODT OG ONDT
Med denne udgave af C. Collodis berømte børnebog får vi en ny italiensk filmhistorie om trædukken Pinocchio, som bliver levende og gennemgår forskellige oplevelser, før han kan blive en rigtig dreng. Pinocchio skabes af træskæreren Gepetto, og han forsøger at oplære ham til at blive en god dreng. Det har Pinocchio dog noget svært ved, og han må igennem forskellige udfordrende oplevelser, hvor han på den hårde måde lærer konsekvenserne af sine dumheder. Undervejs hjælpes han af en fårekylling og en fe.
Flot sceneri
Filmens italienske univers giver en spændende og mere nærværende indgang til historien - langt fra Disneys berømte og mere sødladne version. Der bruges faktiske bygninger og scenerier fra den italienske verden, som gør konteksten klarere. Computerscenografien på personerne er fremragende, og filmen har med god grund vundet flere priser for den side af sagen. Filmen er genremæssigt fantasy, men den er tydeligvis mere en sydeuropæisk udgave beslægtet med f.eks. Pans labyrint end de amerikanske Harry Potter-film. Inspirerende er den spændende kombination af kendt italiensk landskab og kultur og de fantastiske skikkelser, historien rummer. På den måde er filmen meget tættere på bogens originale fortælling end Disney, selvom de begge følger den i grove træk. Den er også mere jordnær end Benignis udgave fra 2002.
Udviklingshistorie
Filmen skildrer en cirka 10-årig drengs udviklingshistorie. Vi følger hans udfordringer med at begå sig i en verden, som appellerer til forskellige sider af hans person. Det giver filmen et realistisk træk i sin fantasiverden, og det giver den det dybere lag, som kendetegner gode eventyr. Collodi leger med menneskesjælens spænding mellem det umodne og modne, det umenneskelige og det menneskelige. Det er en historie, som man med fordel kan beskæftige sig med flere gange, og her er denne film en god ramme til det.
Genopstandelse
I forhold til det kristne budskab er der en spændende detalje i historien. I slutningen af fortællingen bliver Pinocchio - ligesom profeten Jonas i Bibelen - slugt af en stor fisk. Filmen understreger bogens pointe, at det er i den situation – dybest nede – at Pinocchio begynder at ændre sind og blive voksen. Han går fra at være en belastning til at blive en støtte for sin far. På den måde kan man se oplevelsen som gående gennem død og opstandelse til noget nyt og bedre. Her trækker historien på et bibelsk tema, som også kan give et perspektiv til hele filmens pointe. Pinocchio går fra at skulle forholde sig til ydre moralske normer og til at få et indre moralsk kompas styret af kærlighed. På den måde er historien dyb kristen i sit perspektiv og sin konklusion. Filmen anbefales især som familiefilm mellem voksne og børn. Dog vil jeg ikke – trods mærkningen - anbefale den for børn under 7 år, da der er nogle uhyggelige scener ind imellem, som let kunne give mareridt for små sjæle.
Filmen er kommet på dvd.