• ALIEN: ROMULUS i biografen

• ROM nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

• SHE SAID nu på Viaplay

• MØRKELAND i biografen

• SYNKEFRI nu på filmstriben.dk udover dvd og blu-ray

Past Lives

Det er ikke et medrivende, tempofyldt plot, der fanger publikum i denne rørende fortælling. Det er til gengæld stemning og stærke skuespilpræstationer, der gør, at man ønsker at følge med i historien om Nora og Hae Sung.

DramaRomance
Varighed: 106 min.
Instruktør: Celine Song,
Medvirkende: Greta LeeTeo YooJohn Magaro,

Af: Christian Thomsen - 12.07.2024

KÆRLIGHEDEN DER ALDRIG BLEV

De to barndomsvenner Nora og Hae Sung skilles ad som 12-årige, da Noras familie emigrerer fra Sydkorea til Canada. De har en form for kærlighedsrelation, men den synliggøres kun i et meget nært venskab. Som 24-årig er Nora blevet forfatter og bor i New York. Da hun en aften tilfældigvis søger efter gamle bekendte, ser hun, at Hae Sung har ledt efter hende på nettet. De genoptager relationen og mødes næsten dagligt online. Venskabet bliver genfødt, og det er tydeligt for både dem og publikum, at de har et stærkt bånd imellem sig. Nora ser sig nødsaget til at sætte samtalerne på pause, så hun kan koncentrere sig om sit liv i USA og ikke bruge al sin tid på at længes tilbage til tidligere tider i Sydkorea.

Tiden går, og pludselig er 12 år mere fløjet afsted. Nora er blevet gift, og Hae Sung har også fundet en kæreste i sit hjemland. Dét forhold bliver af forskellige årsager sat på pause, og Hae Sung tager på ferie til New York. Her opsøger han selvfølgelig Nora, og de to ser nu hinanden for første gang, siden de var børn. De tilbringer nogle dage sammen i byen, og samtalerne om liv og kærlighed genoptages. Spørgsmålet er, om det stærke bånd er mere end bare venskab, og om Noras liv med sin amerikanske mand er det, hun drømte om?

Tager sig tid
”Past Lives” er et stærkt drama fortalt i et roligt filmsprog. Instruktør Celine Song giver sig tid til at udforske detaljerne i både dialog og udtryk hos skuespillerne, og det giver det ekstra lag til oplevelsen, som ikke fås i selve plottet, der ikke byder på store overraskelser og højt tempo. Spørgsmål om skæbnen og om kærlighed undersøges, og publikum drages ind i et forhold, som synes ’ment-to-be’, men som af forskellige årsager aldrig blev det, det kunne have været. Var det tilfældigheder, der gjorde, at Nora og Hae Sung endte med at leve separate liv på hver sin side af kloden, eller var de valg, der blev truffet gennemtænkte og nøje planlagt?

Gode præstationer
Filmen minder en smule om Richard Linklaters ’Before-trilogi’ (Before Sunrise og Before Midnight), som også behandler flere af de samme emner. Også i ”Past Lives” er samtalerne det centrale element, der skal holde publikum fanget. Det fungerer godt - ikke mindst på grund af stærke præstationer fra de to hovedrolleindehavere. At det ikke er to kendte Hollywood-skuespillere, der fører an i filmen, giver større mulighed for at leve sig ind i deres situationer. Det kan nogle gange forstyrre mere, end hvad godt er, når det er to verdensstjerner, der spiller hovedrollerne.

Filmen var nomineret til to priser ved årets Oscaruddeling i kategorierne ’Bedste film’ og ’Bedste originale manuskript’. Manuskriptet er skrevet af Celine Song, som både debuterer som instruktør og forfatter med dette rørende drama.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).