DramaAffirm filmsTEMA Kristne film
Varighed: 105 min.
Instruktør: Bill Duke,
Medvirkende: Taraji P. HensonMorris ChestnutJenifer LewisEddie Cibrian,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 03.08.2009

TRETVUNDET SNOR
Det begynder så smukt i kirken med Clarice (Taraju P. Henson) og Daves (Morris Chestnut) bryllup. Præsten taler om, at de i ægteskabet er som tretvundet snor. De er hver en snor, og Gud er den tredje, som gør snoren stærk. Det bliver hverdag, og de forfølger hver deres drømme. Clarice er ejendomsmægler med skiftende arbejdstider, ønsker ikke børn, men vil hellere satse på karrieren. Dave er lidt mere nede på jorden, er entreprenør, og i fritiden er han sammen med tre andre voksne mænd baseballtræner for nogle drenge. Han prøver at opdrage drengene til, at alle først og fremmest er mennesker. Om de er sorte eller hvide er underordnet.

Da Clarice, der snakker som et vandfald, foreslår, at de skal have kvalitetstid sammen, kommer de op at skændes om, hvem der skal give afkald på planlagte opgaver, og de klassiske fejl i kommunikation "du ... altid" og "du ... aldrig" ryger gennem luften. De glider mere og mere fra hinanden, og bedre bliver det ikke, da de kommer ud for en bilulykke, så Clarice midlertidigt bliver sat ud af spillet. Clarices dominerende, enlige mor (Jenifer Lewis) flytter ind for at være til hjælp - ikke just godt for ægteskabet. Dave søger mere og mere ind i sig selv og får endda varme følelser for en anden kvinde.

Selv om det fremgår, at de sjældent går i kirke, er det alligevel præsten, de spørger til råds, da de erkender, at de har brug for hjælp. Præsten minder dem igen om den tretvundne snor, men de er ikke færdige til at gøre en indsats, for at det kan blive bedre. En drastisk begivenhed får dem dog til at stoppe op og tænke. Det er ikke kun en film om, at ægteskabet er værd at kæmpe for. Det er en film om, at ægteskabet er noget, der skal kæmpes for.

Det er svært at sige, hvorfor filmen ikke fungerer særlig godt. Temaerne er rigtig gode, og der er meget at snakke om bagefter. Måske er det, fordi rollerne ikke spilles helt overbevisende, og der er flere sidehistorier at holde styr på. Filmen er lavet efter en roman af T.D. Jakes, der er præst og leder af Potter's House megachurch i Dallas (30.000 medlemmer). Manuskriptforfatteren Brian Bird har ikke været god nok til at omsætte romanen til film, hvilket blandt andet ses af flere passager med forklarende tanker.

Til refleksion
Der skal være plads til at have forskellige interesser, men kærligheden i et ægteskab skal have næring, så hvor vigtigt er det for ægteskabet at gøre noget sammen?

Hvad er realistiske forventninger til ægteskabet? Kan man skændes på en god måde?