Alle anmeldelser - Komedie

KomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 129 min.
Instruktør: Jennifer FlackettMark Levin,
Medvirkende: Abigail BreslinJodie FosterGerard Butler,
 Mod,

Af: Mikael Arendt Laursen - 20.07.2010

Pigen Nim (Abigail Breslin) bor sammen med sin far Jack (Gerard Butler) på en ellers øde ø et sted i Stillehavet. De har boet der det meste af Nims liv, og de to trives på den smukke ø. Nims far er havbiolog og lever af at skrive artikler til blade og forske i encellede væsner. Nims mor var også biolog, men hun forsvandt på havet, da Nim var helt lille. Men Nim er ikke alene med sin far på øen. Hendes bedste venner er en søløve, en øgle og en pelikan. Og så kan hun lide at læse - særligt spændingsromaner om helten Alex Rover.

Da Nims far tager på en todages sejlads for at finde et særligt plankton, bliver Nim tilbage på øen. Da hun får en mail fra helten Alex Rover, begynder handlingen for alvor at tage fart. I virkeligheden er det Alexandra Rover (Jodie Foster), der er forfatter og har skrevet bøgerne om Alex Rover der tager kontakt til Nims far for at få noget at vide om det at leve på en vulkanø. Noget hun skal bruge til sin næste bog. Men Nim svarer på hendes mails, og da Nim på et tidspunkt klatrer op på vulkanen for at finde oplysninger til Alexandra, falder hun ned og kommer til skade. Hun spørger forfatteren til råds, og først da finder Alexandra ud af, at Nim bare er en pige på elleve år, og at hun nu er alene på en øde ø med et stort sår på det ene ben. Trods hendes ekstreme grad af agorafobi (sygelig angst for åbne pladser) tager Alexandra af sted til Nims ø for at hjælpe hende. Og her begynder eventyret for alvor!

“Nim og den hemmelige ø” er et rigtigt eventyr. Filmen bevæger sig mellem virkelighed og fiktion, da helten Alex Rover ganske livagtigt dukker op i forfatteren Alexandra Rovers liv og også overtaler hende til at rejse. Nims dyrevenner er også langt mere menneskelige, end de naturligt ville være. Fx henter pelikanen på et tidspunkt et værktøjsbælte og flyver det ud til Jack, som kæmper med at få sin havarerede båd gjort sejlklar igen. Men det hele fungerer fint, og alt i alt er det en dejlig fortælling for hele familien. Langt de fleste børn vil da også kunne se med, selvom der er nogle lidt voldsomme scener undervejs. Jack kommer ud i et voldsomt uvejr, og nogle hajer belejrer hans ødelagte båd. Og sådan er der nogle enkelte scener, som nok kan virke skræmmende på nogle af de mindre børn. Men intet sted bliver det rigtig farligt, og vores hovedpersoner klarer sig igennem hele filmen frem til en happy end. Personerne taler et pænt sprog, og der er ingen scener af voldelig eller erotisk karakter. Fotografisk er det en fornøjelse at kigge med, for sådan en stillehavsø er nu engang en fryd for øjet. Og filmen er generelt godt lavet. Der er nogle fine introduktionssekvenser i dukkefilmsstil, og så slutter den dejligt af med et af mine favoritnumre af musikgruppen U2!

Skal man udlede en form for pointe af "Nim og den hemmelige ø", så er det, at man skal være helten i sin egen livshistorie, og at mod skal findes hver eneste dag. Både Nim, Jack og Alexandra kommer ud i situationer, hvor de presses ud over det sædvanlige, og alle tre må på hver deres måde forstå at tackle disse situationer og komme igennem dem. Jeg tror ikke, at man skal presse en dybere fortolkning ned over filmen her, for det kan den ikke holde til, men måske kan den fortælle børnene, at de ikke skal være bange for livet og nogen gange skal turde tage et skridt ud i det ukendte (inden for rimelighedens grænser, så længe de er små!). Der er intet i filmen, der specielt relaterer til et kristent menneskesyn.

Jeg vil gerne anbefale filmen som god underholdning til en søndag eftermiddag hjemme i familien. Det er en fin film, der er godt produceret, og så ender den som nævnt lykkeligt! Hyg jer med Nim og hendes venner!