Instruktør: George C. Wolfe,
Roman/manuskript: Nicholas Sparks,
Medvirkende: Diane LaneRichard GereChristopher MeloniViola Davis,
 Valg,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 15.05.2012

BRUDTE RELATIONER
Adrienne (Diane Lane) er ikke på talefod med sin teenagedatter, Amanda, og sønnen Danny på 10 år føler sig klemt i familien. Børnene skal på weekend hos deres far, Jack, som har forladt familien for 7 måneder siden til fordel for en anden kvinde. Lige da Jack er ved at gå ud ad døren, trygler han Adrienne om at tage imod ham igen. Han har fortrudt sit sidespring og beder om tilgivelse. Adrienne er chokeret og beder om betænkningstid.

Adrienne skal vikariere i sin venindes pensionat ved havet. Der er kun en enkelt gæst, den ensomme, kendte læge dr. Paul Flanner (Richard Gere). Paul har valgt karriere frem for familie. Konen har forladt ham, og han har ikke haft kontakt til sin voksne søn i et år. Han har foretaget en operation, som slog fejl, og har et uopgjort mellemværende med de pårørende.

Paul og Adrianne flirter med hinanden, men da Paul finder ud af, at hendes mand gerne vil tilbage til hende, opfordrer han hende til at tilgive og prøve igen. Men en stormfuld nat i det udsatte strandpensionat får den fælles anstrengelse for at sikre huset og angsten for uvejret Adrienne og Paul til at søge mod hinanden. De indleder en romance, og de får sagt ting til hinanden, der hjælper dem til en dybere selverkendelse.

Filmen er bygget over en bestsellerroman af Nicholas Sparks, der er troende katolik. Vi havde nok forventet, at hans kristne livssyn skinnede lidt igennem - ligesom i A Walk to Remember og The Last Song. Men det er mere som i hans The Notebook, hvor sidespring ses som det mest rigtige at foretage sig. Adrienne er måske nok skilt, men hun går dog i overvejelser om at finde sammen med Jack igen. I både "The Notebook" og i denne film skildres det uægteskabelige samliv altså positivt, men i begge film behandles flere vigtige temaer på en god måde. I "Nights in Rodanthe" er det brudte relationer, der skal bygges op igen. Paul må lære, at man ikke bygger op ved at bedyre sin egen uskyld. Og Adrienne må gøre sig sårbar over for sin teenagedatter, før tillid kan opbygges. Vi må foretage nogle valg, som får konsekvenser for vores fremtid.

Selv om børnene slet ikke er hovedpersoner i filmen, tegnes der et klart billede af, at børn nemt bliver gidsler i skilsmissefamilier. I forbindelse med debatten om kortere separation før skilsmisse i Danmark, forlyder det, at 22 % af alle separerede par i Danmark finder sammen igen. "Nights in Rodanthe" viser tydeligt, at hvis man går i overvejelser om at finde sammen igen, så skaber det ikke afklaring at flirte med en anden.

Romancen mellem Adrienne og Paul ender med, at de går i seng med hinanden, men det er meget ærbart vist. Som typisk for film med forlæg af Nicholas Sparks har filmen en slutning, der ikke kan kaldes happy-end. Undervejs er der nogle spring i fortællingen, som måske skyldes, at et par mellemregninger fra romanen er skåret lidt for hurtigt væk. Men Diane Lane og Richard Gere spiller så godt sammen, at manglerne i manuskriptet egentlig ikke gør så meget. Er man til romantisk film, så er der - med de forbehold, vi har nævnt - mange gode pointer at hente i denne film.

Bedømmelse: 4.0 af 6. 2 stemme(r).