Produktionsår: 2007
Varighed: 90 min.
Instruktør: Lasse Hallström,
Medvirkende: Anton GlanzeliusTomas von BrömssenAnika LindénManfred Serner,
 Sorg,

Af: Johan Schmidt Larsen - 01.08.2008

Den 12-årige Ingemar bor sammen med sin lungesyge mor og storebror i en lille lejlighed i byen. Faderen er forduftet og hverdagen præges af moderens sygdom samt broderens og andres drillerier. Når ting går galt, er det altid Ingemar, der får skylden, hvad enten han er skyld i det eller ej.

Livet er ikke let for den stille og indadvendte Ingemar, men han forsøger efter bedste evne at overleve ensomhed, sorg og drillerier ved at sammenligne sit liv med personer og begivenheder som synes lang værre end hans egen situation. Da hans hund Sikan bliver taget fra ham, fantaserer han om den russiske rumhund Lajka, der er dømt til ensom rotation omkring jorden i al evighed. I den og mange andre situationer er Ingemars valgsprog: "Det er egentlig ikke så slemt, når man tænker efter. Det kunne have været meget værre". Som filmens handling udfolder sig, bliver det klart, at filmens titel ikke er tilfældig valgt. Ingemar føler sig i høj grad som hunden Lajka, der er en lille brik i menneskers lunefulde spil.

Da moderens sygdom forværres bliver Ingemar sendt til Småland for at bo hos sin morbror og hans kone. Her møder han nogle af livets lysere sider. Han træffer sit livs første kærlighed i pigen Saga, der hellere vil spille fodbold og bokse, men som samtidig forsøger at skjule for omverdenen, at hun er ved at udvikle sig fra pige til kvinde. Ingemar udvikler også en varmt venskab med sin morbror, der på sin egen kejtede og blufærdige måde formår at nå ind til Ingemars sårede sind. Han spilles med stor indlevelse af Tomas von Brömssen.

Efter min opfattelse skal filmen ikke ses som en typisk familiefilm, men snarere som en voksenfilm, hvor vi ser verden gennem et stort barns øjne. Filmen skildrer bl.a. pubertetens vågnende seksualitet hos Ingemar og hans jævnaldrende skolekammerater.  Vil I se filmen sammen med familiens større børn/teenagere, skal I være indstillet på at tale om filmen efterfølgende, og her er der mange væsentlige temaer at tage op. Bl.a. mobing, ensomhed, sorg, død, pubertet og seksualitet.

Filmen er Lasse Hallströms fortolkning af forfatteren Reidar Jönssons forunderlige historie om en dreng i 50-ernes Sverige. Herhjemme modtog filmen en Robert og en Bodil, mens Hollywood tildelte den en Golden Globe, og to Oscar-nomineringer. Alt sammen åbnede det døren på fuld gab for Hallström i USA, så han derefter kunne vælge og vrage mellem filmproducenternes tilbud. Siden er det blevet til en lang række film som "Æblemostreglementet", Chocolat, "Shipping News", En ny dag i livet, En sand løgn.

Gennem hele filmen ser vi den bitter-søde historie gennem Ingemars øjne, hvor Anton Glanzelius lægger krop til en usædvanlig udtryksfuld tolkning af Ingemar. Derudover er der mange andre fine personskildringer af mere eller mindre skæve eksistenser blandt børn og voksne. Alt sammen pakket ind i et humoristisk tidsbillede af 50ernes Sverige. Udover de mange fine skuespillerpræstationer er filmen desuden en fortræffelig miljøskildring af børn og voksnes liv i en lille smålandsk landsby. Det skinner klart igennem, at Hallstöm kender det miljø, han skildrer. Mange vil nok også fornemme noget af den samme atmosfære, han som instruktør satte på de afholdte film "Alle vi børn i Bulderby". "Mit liv som hund" befinder sig dog i en anden klasse rent kunstnerisk og temamæssigt.

Bedømmelse: 4.6 af 6. 7 stemme(r).