Varighed: 110 min.
Instruktør: Patricia Riggen,
Medvirkende: Jennifer GarnerKylie RogersMartin HendersonQueen Latifah,
 Bøn,

Af: Peter E. Nissen - 21.02.2017

BED KUN

Selvom denne film bygger på en virkelig historie, lægger den sig i forlængelse af en række lignende film fra et kristent perspektiv. Filmen følger familien Beam fra Texas. Den 10-årige datter Anna bliver pludselig alvorligt syg med en ukendt tarmlidelse. Vi ser, hvordan hele familien bliver ramt af krisen, og hvordan ikke mindst Annas mor Christy kæmper for at redde Annas liv. Gennem et mirakel bliver Anna helbredt, og den tunge tid bliver vendt til glæde.

Nuanceret forståelse af tro og lidelse
Filmen minder på mange måder om andre amerikanske film som 90 Minutes in Heaven og Himlen findes virkelig. Den befinder sig på kanten af det sentimentale (dvs. meget amerikanske), hvilket giver minder til tidligere tiders film fra kristne selskaber, som gerne ville fremme troen på kristendommen gennem lettere manipulerende metoder. Dog synes jeg, at "Miracles from Heaven" holder sig på den rigtige side, og det skyldes nok det historiske forlæg, som kan bære at stå for sig selv. Dertil kommer, at skuespil og billeder bestemt er professionelt lavet. Desuden glæder det mig, at der er en nuanceret forståelse af forholdet mellem tro og lidelse gennem filmen.

Ud fra familiens baggrund i en protestantisk karismatisk kirke bliver spørgsmålet om tro på Gud i en krisesituation meget aktuel. Vi præsenteres for budskabet om, at Gud kan helbrede, og nogle af kirkens medlemmer beskylder familien for mangel på tro, fordi Anna tilsyneladende ikke bliver helbredt. Bøn bliver fremstillet som centralt i forhold til at ændre på tingenes tilstand. Christy kæmper med troen, fordi Gud tilsyneladende ikke vil høre på hende. I den dramatiske scene, hvor Anna svæver mellem liv og død, ser vi Christy bede fadervor i desperation. Vi ser også undervejs kirkens lovsangsband synge om det vigtige i at tro på Guds ord og hans løfter.

Hvad er et mirakel?
Heldigvis er der et andet tema, som overdøver denne lidt slidte problematik og giver den nyt liv. I begyndelsen af filmen diskuteres, hvad et mirakel er, og det kommer frem, at mirakler fra Gud ikke blot er en radikal helbredelse, men i lige så høj grad sker gennem det liv, vi lever, og det syn, vi har på det. Christy citerer Albert Einstein for at sige, at tilgangen til livet enten kan betragtes som, at alt er et mirakel eller, at intet er et mirakel. Filmen slutter af med at hylde det liv, som vil åbne sig for at se Guds små indgreb i hverdagen frem for det lukkede liv, som ikke vil tro på de daglige små og store mirakler, vi får fra Gud. Filmen får dermed et ny frisk vinkel på en gammel problematik, og det gør den værd at se. Dette forfriskende perspektiv på lidelse og mirakler overvinder min reservation for den lidt for amerikanske stil.

Filmen er velegnet til visning i menighed og bibelstudiekreds. Den ville også egne sig til en diskussion med ikke-kristne. Den må i det hele taget betragtes som en gave til dagens kirker.

Læs om filmens producer, Devon Franklin.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 14 stemme(r).