Film og folk
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Anette Hedager Nielsen - 25.09.2014

Efter mere end 30 år som skuespiller har Denzel Washington stadig troen i behold. Han vælger sine filmroller med omhu og vil gerne præge dem med et positivt budskab eller en refleksion ud fra sin tro. Han er respekteret i Hollywood for sin tro, men har ikke sin venneflok der.

I afslutningen af filmen The Book of Eli siger Washingtons karakter ordene fra Anden Timotheus' Brev 4,7: "Jeg har stridt den gode strid, fuldført løbet og bevaret troen." De linjer passer på Denzel Washington. Han er en af de få troende kristne i Hollywood - en verden, hvor ekstrem anerkendelse og succes fylder meget. Hans succes er tilsyneladende ikke gået ham til hovedet. I stedet er han forankret i Bibelen og afhængig af Gud.

Kristen opvækst
Denzel Washington er født i 1954 og vokset op i et præstehjem. "Vi bad om alt muligt - hver dag," siger Washington, "og vi sluttede altid med 'Amen. God is love'. Jeg troede 'God is love' var ét ord. Det varede lang tid, før jeg forstod, hvad det betød. Jeg er ligeglad med, hvad du læser eller tror - hvis du ikke har kærlighed og elsker dit medmenneske, så betyder det intet."

Som teenager oplevede Denzel det som tvungent, at han skulle være med i et kristent fællesskab og tog afstand fra det, men omkring 27-30-års alderen vendte han tilbage til den kristne tro og har siden tilhørt et kirkefællesskab. Han læser dagligt i Bibelen og beder om vejledning før enhver stor beslutning som skuespiller. Washington er ikke bange for at tale om sin kristne tro. "Jeg tror, at Jesus er Guds søn," siger han, "jeg er fyldt af Helligånden. Jeg ved, det er sandt."

Et kald
Da Washington var 20 år og var begyndt at optræde, sad han en dag i sin mors skønhedssalon. En dame så ham og gav ham en profeti. Hun sagde, at han skulle rejse jorden rundt og tale til mange millioner mennesker. Og Washington anede ikke, hvad hun talte om.

Denzel spurgte senere sin præst til råds: "Tror du det betyder, jeg skal være missionær eller præst?" Men præsten svarede: "Er du ikke allerede i gang med at tale til mange millioner - er du ikke i gang med at rejse jorden rundt?" Så forstod Denzel Washington, at han som skuespiller er sat i en unik position, og han føler, han kan formidle positive budskaber gennem filmene.

Syndens løn er døden
Denzel Washington fik en Oscar for sin rolle i "Training Day", hvor han er en politibetjent med beskidte arbejdsmetoder i det kriminelle narkomiljø. Han fortæller, hvordan han prøver at præge sin rolle: "Det første, jeg skrev på mit manuskript vedrørende den film, var 'syndens løn er døden'. Jeg insisterede på, at når jeg levede på den værst tænkelige måde, skulle jeg også dø en grusom død. Så jeg fik min makker Ethan Hawke til brutalt at trække mig ud af bilen, og jeg kravlede som en slange. Alle folk omkring vendte mig ryggen, og så blev jeg blæst i stykker."

Bibelkyndig
Ligesom karakteren i "The Book of Eli", tror Washington på et profetisk kald. Han prøver at gøre det meste af det, han føler, at Gud har lagt til rette for ham - i hans tilfælde på verdensomspændende filmlærreder. Da han blev tilbudt hovedrollen i "The Book of Eli", konstaterede han: "Den handler om godt og ondt; om en mand, der har hørt Guds stemme. Jeg kunne fuldt ud gå ind i den rolle."

Instruktørerne Albert og Allen Hughes var meget glade for samarbejdet med Denzel. De siger: "Hans personlige tro tilførte projektet en masse. Han er af natur religiøs og lægger ikke skjul på det. Han hjalp os, for vi er ikke ligefrem de mest inkarnerede bibellæsere." Manuskriptforfatter Gary Whitta havde fundet nogle få skriftsteder, men Washington havde siddet med manuskriptet i den ene hånd og Bibelen i den anden og lavet en masse post-it, hvor der var paralleller mellem handlingen og Bibelen.

Ingen steder at skjule sig
I en af de sidste scener i filmen Flight kommer den halvnøgne, snaldrede og rygende pilot til det punkt, hvor han erkender, at der ikke er nogen steder at skjule sig; han kan kun sige: "Gud hjælp mig." - Og da får han sit liv tilbage. For Denzel Washington var det vigtigt, at piloten nåede til den erkendelse i filmen.

"Flight" er en meget dyster film, så Washington havde brug for at være med i en mere munter film. Derfor sagde han ja til at være med i 2 Guns, som er fuld af humor. Han følte sig ikke mindst tryg ved det, fordi Mark Wahlberg også skulle være med. Nogen kristen pointe er der dog ikke i denne film.

En god historie
I filmen The Great Debaters, som bygger på virkelige hændelser, er Denzel Washington både instruktør og skuespiller. Han synes, historien er rigtig god - ikke så meget, fordi den behandler racespørgsmålet, men fordi den handler om prøvelser, man skal igennem. En pointe med filmen er, at når man møder modstand, skal man aldrig give op, og man skal ikke give køb på noget. Da Washington læste manuskriptet, kom han til at tænke på David mod Goliat, hvor den lille klarer sig mod den store. I filmen debatterer Washingtons karakter professor Tolson med en teolog. Tolson argumenterer for, at Jesus var radikal. Det synspunkt er Washington enig i, når han siger: "Ja - på en måde var Jesus radikal. Tolsons pointe er jo, at Jesus rensede templet."

Filmen åbner med bøn og slutter med lovprisning. Det var Washingtons ønske at begynde og slutte på den måde, fordi spiritualitet er vigtig i ethvert aspekt i livet. "Jeg mener, det er derfor, jeg er til. Det er, hvad jeg er blevet velsignet til at påpege."

Oscarnomineringer
Denzel Washington har været oscarnomineret flere gange. Han har fået to Oscars. Som bedste mandlige skuespiller i "Training Day" og som bedste mandlige birolle i "Ærens mark". Denzel Washington husker, at han engang syntes, der var gået for meget politik i det med oscarnomineringer. Men hans mor sagde: "Husk, at mennesker giver awards, men Gud giver belønningen." Dermed forstod han, at han som en del af Guds plan var blevet velsignet til at være skuespiller.

Kilder:
Christiancinema.com - ChristianityToday.com - Beliefnet.com - theguardian.com

Anmeldte film med Denzel Washington