Alle anmeldelser - Dokumentar

DokumentarTop 10 2008Filmstriben.dk
Varighed: 90 min.

Instruktør: James Marsh,
Medvirkende: Philippe Petit,
 Mod,

Af: Mikael Arendt Laursen - 07.08.2009

Verden bliver aldrig den samme igen. Sådan tænker mange mennesker, når store ting sker i historien. Den 7. august 1974 var sådan en dag. Efter at have drømt om det i mere end seks år, gennemførte Philippe Petit sit vanvittige vovestykke og gik ud på en tres meter lang line i firehundrede meters højde - spændt ud mellem de to World Trade Center-tårne i New York. Han blev på linen i knap en time og gik frem og tilbage otte gange. Vanvittigt - eller genialt!

Den 11. september 2001 var også en historisk dag, som ingen af os glemmer. De to tårne blev ramt af fly og styrtede i grus. Tusinder blev dræbt. Har det noget som helst med denne dokumentarfilm at gøre? Nej, egentlig ikke, men jeg vil vove den påstand, at ingen kan se denne film uden at tænke på tårnenes senere skæbne. Katastrofen mange år senere giver Petits dristige stunt et nyt perspektiv. Filmen viser os klip fra opførelsen af de to tårne, og masser af fotos og interviews med arbejderne på tårnene fortæller os om en anden tid, hvor ingen kunne forestille sig en terrorhandling som den, der siden skete netop her.

"Man on Wire" er en smuk og velproduceret dokumentar, hvor nye interviews med de involverede på en velfungerende måde blandes med gamle filmklip fra dengang, da alt dette blev planlagt og forberedt. Filmen giver et godt indblik i de mange aspekter, som holdet skulle overveje og gennemtænke, og dermed bevæger den sig i et passende tempo hen imod historiens højdepunkt den dag i New York. Selvom man som seer ved, at planen vil lykkes, sidder man nærmest med tilbageholdt åndedræt og ser, hvordan Petit tager det første skridt ud på linen - vel vidende, at et enkelt forkert skridt vil være et skridt i den visse død.

For nogen vil dette være dokumentationen af en gal mands værk. At være så besat af tanken om at gå på en line mellem disse to tårne og så beslutningen om at gennemføre handlingen, er et sikkert bevis på, at Petit ikke er ved sine fulde fem. For andre er dette en heltemodig, nærmest poetisk bedrift, som skaber beundring og glæde. Se filmen - og bedøm selv selv!

Bedømmelse: 4.3 af 6. 3 stemme(r).