Produktionsår: 1976
Varighed: 140 min.
Instruktør: Irvin Kershner,
Medvirkende: Peter FinchCharles BronsonMartin Balsam,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 20.02.2013

VOVET BEFRIELSESAKTION
Filmen om Entebbe-aktionen er nu udgivet på dvd. Vi havde ikke set den før, så det var en kærkommen anledning til at få lidt mere kød på den spektakulære israelske operation, der befriede godt 100 jødiske gidsler, som palæstinensiske og tyske terrorister holdt som gidsler. Der var 248 passagerer og 12 besætningsmedlemmer om bord på flyet, men alle ikke-jøder blev efter nogle dage frigivet. Flykapringen fandt sted i juni 1976. Filmen er fra samme år, så den har en del år på bagen. Men det var en god oplevelse at se den. Samtidige anmeldelser bedømte den til at være meget præcis i skildringen af de faktiske begivenheder.

Filmen gør fint rede for de politiske forviklinger omkring flykapringen. Terroristerne forlangte 53 af deres "brødre" frigivet fra fængsler i forskellige europæiske og ikke mindst israelske fængsler. Der var tale om et fransk fly, så i første omgang påtog Frankrig sig ansvaret, men det blev israelernes opgave at afslutte. Principielt forhandler Israel aldrig med flykaprere, men de lod som om, samtidig med, at de forberedte en vovet militær befrielsesaktion, der gik ud på at få nogle store Herculesfly ubemærket ind i Uganda. Flykaprerne valgte at lande i Uganda, fordi det lå så langt væk fra Israel, at en befrielsesaktion måtte anses for at være umulig. Desuden var det medvirkende til valget, at Ugandas enehersker, Idi Amin, havde sympati for palæstinenserne.

En af filmens hovedroller er lagt i hænderne på Charles Bronson, der gør et fint job som general Dan Shomron. Yapet Kotto er festlig og ondskabsfuld som Idi Amin, der flere gange personligt blandede sig i gidseltagningen. Operationen planlægges og besluttes af kendte folk som Ytzhak Rabin (præsident), Simon Peres, Menachen Begin og Yonathan Netanyahu (storebror til Benjamin Netanyahu). De kunne diskutere livligt, men måtte stå sammen ved truslen udefra. Kun få døde ved aktionen, som er blevet betegnet som en af historiens mest vellykkede militære operationer.

Filmen får fire stjerner for sine generelle kvaliteter som film. Skal den vurderes for sin betydning for os, der har en særlig interesse i staten Israels historie og de mange konflikter, som knytter sig dertil, bør den have en stjerne mere.