ActionDramaThriller
Varighed: 119 min.
Instruktør: Jérôme Salle,
Medvirkende: Tomer SisleyKristin Scott ThomasMiki ManojlovicGilbert Melki,

Af: Peter U. K. Jensen - 22.06.2012

Tegneserie bliver til film
I de seneste år har flere tegneserier dannet grundlag for forskellige filmatiseringer - nogle med bedre held end andre. For Largo Winch er vi vidner til en af de bedre af slagsen. I filmen møder vi temaer, der beskæftiger sig med adoptionsproblematik, rigdom, frygt, kærlighed, intriger og ikke mindst korrumperede rigmænd.

Mord og pludselig arving
Vi møder i filmens begyndelse Largos "far", der er på besøg på et adoptionshjem i Østeuropa. Her vælger han to børn – en, der gives som gave til nogle venner, der lider af barnløshed, og så Largo, der hos samme venner bliver opdraget af faren og skal være arving til hans milliardvirksomhed. Forholdet mellem Largo og "faren" er præget af frustration og dårlig kommunikation. Men faren bliver pludselig fundet myrdet, og nu skal den unge Largo arve virksomheden. Men problemet er, at kun ganske få kender den "hemmelige" adoptivsøn Largo. Han skal derfor overbevise bestyrelse og aktionærer om sine rettigheder!

Den vilde jagt
Der er smæk for skillingerne i "Largo Winch", hvor hovedpersonen ikke går af vejen for at stille op til gode kampscener og biljagter. Filmen er velkomponeret og Tomer Sisley gør det godt i hovedrollen. Plottet i filmen er gennemtænkt, og der er gode overraskelser undervejs. På billedsiden er der mange gode detaljer og fine klipninger, der sætter fart over feltet og leverer en god actionfilm.

Bibelske paralleller
Det, som optog mig mest i filmen, var, at der var nogle fine paralleller til pointer fra flere steder i Bibelen. Hvordan får man en virkelig skat? Er det ved at være grådig og grisk? Nej, vil du have en virkelig skat – så sælg, hvad du ejer og giv det til de fattige! Sådan cirka fortæller filmens hovedperson, Largo Winch, en pointe som sammen med andre indspark i løbet af filmen giver seerne noget at tænke over undervejs. "Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl eller rust fortærer" er et andet citat, som rumler i baghovedet efter, at filmens sidste scener toner ud. Måske en passende fortolkning af filmen? Det klæder filmen godt og gør med disse krydsreferencer, at det bliver mere end bare en "ligegyldig" film, der absolut er værd at se.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).