Film og folk
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Johan Schmidt Larsen - 02.03.2018

Jim Caviezel skal igen spille rollen som Jesus i Mel Gibsons kommende film om opstandelsen. Men han er ikke kommet sovende til sin skuespillerkarriere. Tværtimod var det meget længe op ad bakke for den kendte skuespiller.

Inden Caviezel kastede al sin energi over skuespillet, satsede han først på en fremtid i amerikansk college-basketball. Her viste han så meget talent, at han og andre begyndte at gøre sig forhåbninger om en karriere i den professionelle nordamerikanske liga NBA. Drømmene fik dog en brat afslutning, da han pådrog sig en fodskade. Og da basketball viste sig være lukket land, valgte unge Caviezel i stedet at følge én af sine andre passioner, skuespillet, i håbet om, at han kunne kombinere faget med sit livssyn som troende katolik. Og netop troen og den katolske kirke har altid spillet en væsentlig rolle i familien Caviezels liv, hvor moren er teaterskuespiller og faren er kiropraktor. Caviezel har aldrig for alvor følt behov for at lægge afstand til sin families åndelige ståsted.

Små biroller og det store gennembrud
I begyndelsen af 90'erne flyttede fra han fra sin hjemby Mount Vernon i delstaten Washington til Los Angeles, hvor han tjente til dagen og vejen som tjener, mens han deltog i en masse filmcastings. Det blev da også til en lang række relativt små biroller, men noget større gennembrud var der ikke tale om. Caviezel overvejede derfor også helt at stoppe skuespillet og kaste sig over noget andet.

Tegn på et gennembrud viste sig først, da han i 1998 blev tilbudt en rolle i krigsdramaet Den tynde røde linie med mesterinstruktøren Terrence Malick. Her spillede han den idealistiske menige soldat Witt. En rolle som gav ham mange positive anmeldelser. Filmen var i øvrigt besat af en række af kendte skuespillere som Nick Nolte, Sean Penn, John Cusack, John C. Reilly, John Travolta og George Clooney.

Fravalgt på grund af "The Passion og the Christ"
I 2001 var rollen som Steven "Catch" Lambert i "Angel Eyes" med til at etablere Caviezel som en alsidig og anerkendt skuespiller. Her spillede han over for Jennifer Lopez, der spillede politibetjent. Hidtil havde medierne ikke haft særlig fokus på Caviezels kristne tro, men det ændrede sig. Mens han filmede "Den skjulte sandhed" i 2002, nægtede han at medvirke i en elskovsscene med Ashly Judd, fordi han mente, at det konfliktede med hans overbevisning. Det var også i samme periode, at anden katolik - Mel Gibson - tilbød Caviezel rollen som Jesus i The Passion of the Christ (2004) – en film som satte helt nye økonomiske standarder for film med bibelske og trosbaserede temaer. Filmen indtjente ikke mindre end 611 mio. dollars og toppede alle hitlister som den mest sete ikke-engelsksprogede film gennem tiderne. Og selv om filmen nok var kontroversiel både på grund af mængden af blod og ligeså nogle af de teologiske vinkler, fik Jim Caviezel stor ros af både anmeldere og publikum. Bagsiden var dog, at filmstudierne i en periode mere eller mindre fravalgte ham til betydelige roller, angiveligt på grund af hans medvirken i "The Passion of the Christ".

I 2014 medvirkede Caviezel i den trosbaserede film When the Game Stands Tall om den legendariske amerikanske footballtræner Bob Ladouceur, som formåede at føre sit upåagtede high school-hold gennem en ubrudt sejrsrække på 151 kampe.

Film om Paulus, Lukas og Kristus
Meget tyder på, at Caviezel igen har fået sin karriere på skinner: I 2018 er han igen vendt tilbage til bibeldramaet, hvor han sammen med James Faulkner (Game of Thrones) har en hovedrolle i Paul, Apostle of Christ. En film om apostlen Paulus' sidste dage i Rom, hvor James Faulkner har rollen som Paulus, mens Jim Caviezel levendegør lægen Lukas, der lagde pen til Lukasevangeliet og Apostlenes Gerninger. Der er ikke planlagt premiere for filmen i danske biografer, men filmen kommer højest sandsynlig på DVD eller VOD.

Filmen om apostlen Paulus er dog ikke den eneste bibelfilm, der er på vej. Mel Gibson er nemlig i gang med forberedelsen af en film om Jesu opstandelse, hvor Jim Caviezel igen skal spille Jesus. Der er ikke sluppet meget ud om filmen, men Gibson har bekræftet planerne i flere TV-interviews og forventer, at den rammer biograferne i 2019-20.

"Jeg vil ikke sige noget om, hvordan han (Gibson) vil takle filmen," siger Caviezel til USA Today. "Men jeg kan sige så meget, at hans film bliver den største i historien. Så god bliver den."

Interview med polsk filmkritiker
Udover den faglige stolthed som skuespiller, hvilke værdier driver ellers Jim Caviezel? Ja, det bliver vi lidt klogere på i et langt interview med den polske journalist og filmkritiker Lukasz Adamski på Catholic News Agency. Du kan læse et uddrag af interviewet herunder.

Af samtalen med Lukasz Adamski fremgår det, at Caviezel er en stor beundrer af den polske pave Karol Wojtyla (Johannes Paul II), og at han medvirkede som fortæller i en dokumentarfilm om Wojtyla. Ligeså viser interviewet, at Caviezel - helt i forlængelse af den katolske fromhedstradition - tillægger Jomfru Maria meget stor betydning for sin tro; også i en grad, som vanskeligt lader sig forene med luthersk eller protestantisk teologi.

Du er en af de meget få dedikerede katolikker i Hollywood. Er det svært?

- Folk i Hollywood spørger mig ofte, hvorfor jeg ikke kan adskille min skuespillerkarriere fra det at være katolik. Min tro hjælper mig faktisk. Da jeg spillede basketball, motiverede det mig. Det er det samme nu. Jeg er nok lidt doven anlagt, og det er grunden til, at jeg arbejder så hårdt med at overvinde min svaghed. Min tro hjælper mig til at træffe de rigtige valg, også selv om rigtig mange af de mennesker, som har inspireret mig, er ikke-troende. Mel Gibson kæmper også med sin tro. Men han investerede sin egen formue i at producere "The Passion of the Christ".

I 1998 spillede du med i den flamboyante Terrence Malicks mesterværk "Den tynde røde linie".

- Malick er et geni. Han er selv meget spirituel, og han laver smukke, poetiske og metafysiske film med et universelt budskab. Derfor når han længere ud. Var pave Johannes Paul II filminstruktør, ville han efter min mening være ligesom Malick, der jo trænger helt ind i sjælens dybder og efterlader seerne med spørgsmål, som kan føre dem til Gud. Mange mennesker er i dag så fordomsfulde over for kristendommen, at de ikke ville se Malicks film, hvis de bar mærkatet "kristne film". Mel Gibson så mig i Malicks film, og selv om han ønskede, at alle medvirkende i filmen skulle hentes uden for USA, så besluttede han alligevel, at fyren Jim Caviezel kunne være egnet til rollen som Jesus. Malick og Gibson ligner hinanden. De kan begge fange interessen hos seere, som befinder sig langt fra religion.

Efter 10 års eksil fra Hollywood er Gibson vendt tilbage med sin storslåede kristne film Hacksaw Ridge. Vil en efterfølger af "The Passion of the Christ" blive det næste?

- Jeg har spillet forskellige karakterer i min karriere. Jeg spillede en seriemorder, og da var jeg nødt til at se dybt ind i sjælen. Jeg måtte spørge mig selv, om jeg ville være i stand til at dræbe et andet menneske? Jeg har spillet soldater og atleter. Jeg var med i "Greven fra Monte Cristo". For nylig spillede jeg med i en western, der var inspireret af John Fords klassikere. Men rollen som Jesus er det sværeste, jeg nogensinde har prøvet. Der er intet mere herligt og samtidigt ydmygende. Intet kunne i højere grad lære mig ydmyghed.

- Tanken om at skulle gøre det igen, føles som et mareridt. Men da jeg besøgte polske attraktioner, som vidner om martyrium og offer, indså jeg, at kun kærlighed kan redde verden. Kristi kærlighed. Derfor vil jeg gerne igen arbejde sammen med Gibson. Denne gang vil det være en film om opstandelsen. Hvis "The Passion of the Christ" kunne inspirere så mange mennesker til at gøre noget godt, hvorfor så ikke forsøge igen? Jeg føler, at der igen er mening med mit liv. Det er derfor jeg i fem år har spillet med i en TV-serie, "Person of Interest", om en mand, som søger mening med sit liv. Jeg gør det ikke bare for pengenes skyld. Jeg gør det for kærligheden. Det er min kristne mission.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!