• ORDINARY ANGELS på VOD, fx Blockbuster.dk

• BOY ERASED nu på Netflix udover dvd og blu-ray

• FILM MED STIKORDET FODBOLD fx SOMMEREN '92

• EN FLÆNGE I HIMLEN nu på Netflix udover Disney+ og blu-ray

• IO CAPITANO på Filmstriben.dk og fx Blockbuster.dk

Io Capitano

Et par 16-årige drenge fra Senegal stikker af for at tage den farefulde tur gennem ørkenen og over Middelhavet til Italien. Undervejs møder de mange skruppelløse mænd, der kun er ude på at kradse penge fra dem.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaFilmstriben.dk
Varighed: 117 min.
Instruktør: Matteo Garrone,
Medvirkende: Seydou SarrMoustapha FallIssaka Sawadogo,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 14.06.2024

EVENTYR OG ALVOR

Filmen begynder i Senegal i hovedstaden Dakar, hvor vi møder 16-årige Seydou (Seydou Sarr) og hans jævnaldrende fætter og meget gode ven Moussa (Moustapha Fall). Seydou er hovedpersonen. Han har en god og kærlig familie, der kæmper med pladsmangel og fattigdom, men de hygger sig, og der er mad nok på bordet. Alligevel planlægger de to teenagere at flygte til Europa. Når Seydous mor tror, de spiller fodbold, knokler de i virkeligheden på en byggeplads for at tjene penge til et par enkeltbilletter til Italien. De har lært Europa at kende gennem TikTok - tror de da. Seydou er musikalsk og drømmer om en sangerkarriere. "Når vi kommer til Europa, vil de hvide stå i kø for at få din autograf," siger hans fætter. De får flere kraftige advarsler, både om turen gennem ørkenen og over havet, hvor der er lig hele vejen, men også om livet i Europa, hvor hjemløse sover på gaden. Seydous mor skælder ham ud for at tænke på at rejse. Men de tager alligevel afsted.

Mere helt end offer
De to teenagere drives af eventyrlyst. Det er egentlig forkert at kalde dem flygtninge, og filmen fremstiller dem generelt heller ikke som ofre. Især Seydou har mere karakter af at være en helt. Men deres rejse sker sammen med reelle flygtninge fra mange steder i Afrika. Filmen har to lag, som meget behændigt er flettet sammen, så den bliver til en helt særlig oplevelse. På den ene side er der de to hovedpersoners ungdommelige eventyrlyst, der giver sig udslag i et lag af drømme og fantasier. På den anden side er der flugtrutens forfærdelige lidelser, og mødet med de skruppelløse mænd, der bruger flygtningestrømmen til at kradse flest mulige penge fra desperate mennesker. Det er ikke altid muligt at se forskel på politiet og mafiaens metoder. Havde de forfærdelige forhold været filmens eneste indhold, ville de to timer være svære at komme igennem. Men eventyrlysten, det stærke sammenhold og den store hjælpsomhed, de modtager, og som Seydou udviser, giver en lethed, der ikke tager alvoren væk, men gør, at filmen trods desperation og ondskab bliver en rigtig god oplevelse. Det er stærkt gået af instruktøren. Kameraet går på en nænsom måde ofte tæt på personerne. Det er med til at skabe indlevelse og sympati. Musikken er velvalgt og underbygger fint fortællingen.

Inspireret af virkelige begivenheder
Instruktøren Matteo Garrone, som også har lavet Pinocchio (2019), har skrevet manuskriptet sammen med en række rådgivere, hvoraf flere selv har taget turen. Filmen er altså inspireret af virkelige begivenheder og konkrete personer. Begivenhederne undervejs er troværdige, selvom de flere gange virker horrible. Der er bl.a. et par voldsomme torturscener - dog set på afstand. Og der er slavehandel.

Filmen var nomineret til en Oscar i kategorien Bedste internationale film, hvor The Zone of Interest vandt.

Kan ses på Blockbuster.dk og filmstriben.dk

Film om flygtninge.