DramaFilmstriben.dkTEMA Danske film
Varighed: 88 min.
Instruktør: Samanou Acheche Sahlstrøm,
Medvirkende: Peter PlaugborgLisa Carlehed,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 10.11.2015

TO SKÆBNER REJSER SAMMEN
En uhelbredelig syg ung mand, Niels (Peter Plaugborg), og hans sygeplejerske, Maria (Lisa Carlehed), tager til en selvmordsklinik i Schweiz. På turen afdækkes mange aspekter af de tos skrøbelige sind. Filmen tager slet ikke assisteret selvmord op som en etisk problemstilling. Vel møder vi små glimt af, hvem der er for, og hvem der er imod, men der præsenteres stort set ingen argumenter for og imod. Filmen har det assisterede selvmord som en given ramme og inden for denne ramme udspilles så det, der fremstår som filmens egentlige ærinde: at fortælle dele af de tos livshistorie. Rammens uigenkaldelige karakter tjener til at nedbryde de mure, der normalt har dækket de to sind, så de nu gradvist kan komme frem i lyset for hinanden.

Godt og skidt
Det er en langsom film med mange episke scener til eftertanke og mange nuancerede samspil mellem de to, hvor der er langt mere underforstået end udtalt. De to spiller begge afdæmpet og forholdsvis realistisk. Samtidig er det en film med få, men overraskende rå sexscener. Ikke at den viste sex er brutal, men det fremstår pludseligt og uden nogen form for blufærdighed. Her kunne jeg godt have tænkt mig lidt mere hensyn til de af os seere, der gerne vil se en tænke/føle-film uden at få kønsorganer smidt frontalt op i synet. Skildringen af miljøet i Schweiz er dybt forudsigeligt.

De to eneste overraskende tankevækkere er vel mødet med Niels' eks og lille søn samt en påkørsel af et rådyr, hvor sidstnævnte tvinger Maria til at udføre et medlidenhedsdrab på det stakkels dyr. En af filmens sange er titelmelodien In Your Arms. Her tales i ret diffuse vendinger om en mulig Gud – men ikke nok til, at man kan sige, at filmen på nogen måde tager eksistentielle spørgsmål som fx "Hvad sker der efter døden?" op. I det hele taget er den skuffende lidt engageret i assisteret selvmord som fænomen og etisk dilemma.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).

Christina, 26-11-19 20:34:
Fantastisk, smuk og meget rørende. De seksuelle scener skal skildre den unge kvindes indre kamp. In to your arms, er også I hinandens arme. Og det har de begge brug for. De vækker noget i hinanden, som de ikke selv kunne finde. Begge slipper fri af det de har været fangne af. Vandet til slut markerer helt sikkert også et vendepunkt.