Produktionsår: 2012
Varighed: 100 min.
Instruktør: David Frankel,
Medvirkende: Meryl StreepSteve CarellTommy Lee JonesJean Smart,

Af: Peter U. K. Jensen - 23.11.2012

En vigtig film om ægteskabet
Jeg havde mine bange anelser, da jeg sammen med min kone sad i den fyldte biograf og ud af øjenkrogen kun kunne skimte ganske få mænd! Ups, hvad har jeg i vente – en omgang tankeløs romantik? Men jeg blev grebet, overrasket, underholdt og forbavset. Filmen "Hope Springs" er en vigtig film om, at ægteskabet er vigtigt at kæmpe for og værd at arbejde på – en sjælden vinkel i en amerikansk romantisk film, hvor kampen for ægteskabet ikke er det, som fylder mest. På vej ud af biografen kunne jeg fornemme, at mange af de kvindelige biografgængere gerne ville have set filmen sammen med deres mænd – for den gav stof til ægteskabelig eftertanke!

Ægteskabet i tomgang
"
Hope Springs" er en stjernebesat romantiske film. For ægteparret Kay (Meryl Streep) og Arnold (Tommy Lee Jones) går alt sin vante gang på 31. år. Dagligdagen er blevet uendelig ensformig, hvor arbejde, tv og dagliglivet gøremål fylder det hele. Romantikken er forduftet, kommunikationen dårlig og parret har hver deres soveværelse, så sex er en by i Rusland. Kay savner, at der skal ske noget nyt i ægteskabet. Hun ønsker at vække den gamle forelskelse som var engang. En dag får hun en ide og køber for egne penge en uges parterapi hos Dr. Bernie (Steve Carell). Meget mod sin vilje går den vrantne og evigt brokkende Arnold med på ideen, og nu skal det ældre ægtepar i terapi. Det er sjovt og virkelig en oplevelse at følge ægteparrets vej ind og ud af terapiens mange krinkelkroge! Der er op- og nedture, sjov, alvor og tankevækkende overraskelser undervejs. Glæd dig – du kan ikke undgå at grine og måske fælde en tåre undervejs!

Flot skildring af seksuelle tabuer
Filmens instruktør har en for mig at se virkelig god måde at komme tæt på de seksuelle udfordringer, som er i det ældre ægtepars samliv. Gennem parterapeutens samtaler med ægteparret kommer vi tæt ind under huden på de tabuer, som med garanti findes blandt mange ægtepar. I nogle af de hjemmeøvelser, som parret får, kan det ikke undgås, at seerne trækker gevaldigt på smilbåndene, for skuespillerne gør det helt vildt godt. Såvel Meryl Streep som Tommy Lee Jones har fantastisk sigende ansigtsudtryk og en indlevelse, der er helt i topklasse. Det mest fantastiske er, at filmen på ingen måder bliver plat, men formår gennem godt skuespil at vise, hvordan man kan kæmpe for ægteskabet – både når det drejer sig om den daglige kommunikation, den gensidige respekt og det seksuelle samliv.

Ta' arbejdshandskerne på
"Hope Springs" har fået blandede anmeldelser rundt omkring, men jeg mener, at filmen har en morale og nogle pointer, som på mange måder ligger tæt op ad det kristne livs- og menneskesyn. Ægteskabet bliver her til meget mere end sex – det handler om respekt, kærlighed og så selvfølgelig om at ta' arbejdshandskerne på og arbejde på at få det til at fungere. Om det lykkes for filmens ægtepar at finde hinanden igen, vil jeg ikke afsløre her – så tag gerne hinanden i hånden og kom ind og se en af årets absolutte film-højdepunkter, der tør tage kampen for ægteskabet op på det store biograflærred!

Bedømmelse: 6.0 af 6. 1 stemme(r).