FINANSKRISE OG SKURKEROLLER
Med "Hell or High Water" har vi at gøre med en moderne western, forstået på den måde, at den foregår i Texas og fokuserer på livet blandt fattige landmænd.
Filmen begynder med et par meget sigende landskabspanoreringer, hvor vi ser forfaldne, gamle bygninger i små byer, lukkede fabrikker og store skilte med tilbud om hjælp til gældssanering. Vi befinder os med andre ord i en tid præget af finanskrisen, og her møder vi de to brødre, Toby og Tanner, som af meget personlige årsager kører rundt om morgenen og røver lokale banker, som endnu ikke har fået installeret moderne sikkerhedsudstyr.
Toby og Tanner røver kun små beløb, og altid kun mindre sedler, som ikke kan spores. De gør det ikke for spændingens skyld, men som en slags Robin Hood-gerning, hvor de tager fra dem, der er skyld i, at de sidder fast i en økonomisk spændetrøje af gæld og trusler om tvangsauktion.
Allerede her er det klart, at filmen stiller spørgsmålstegn ved, hvem der er helte og skurke. Er man en skurk, hvis man hævner sig på dem, der vil én det ondt? Eller som en af brødrene siger: "Retfærdighed er ikke en forbrydelse." Bankerne tog alt fra deres familier, og nu ser de en mulighed for at tage det hele tilbage.
Filmens titel, "Hell or High Water", er hentet fra den engelske talemåde, hvor man siger "through Hell or high water", som på dansk svarer til: "Om jeg så skal gå gennem ild og vand…" Med andre ord: Om jeg så skal gå så vidt som til at røve banker – og måske risikere at slå nogen ihjel – så vil jeg gøre det, for at redde min familie.
En betagende film
"Hell or High Water" er en betagende film. Den er smuk filmet, og der er mange stille scener, hvor fokus er på det nøgne landskab og elendigheden, som finanskrisen har skabt. Filmen er også betagende, fordi den uden store armsving fortæller en relevant historie om konsekvenserne af grådighed og spørgsmålet om, hvorvidt det er en forbrydelse at søge retfærdighed i den forbindelse.
De to brødre, Toby og Tanner, spilles fremragende af Chris Pine (kendt fra de nye Star Trek-film) og Ben Foster.
Fremragende er også Jeff Bridges, som spiller den lokale Texas Ranger, der snart skal på pension, men som ser jagten på de to brødre som en sidste mulighed for enten at gå på pension med ære – eller i hvert fald dø i jagten med ære.
Interessant er det også, at historien flere steder refererer til det "kristne USA", særligt sydstats-kristendommen i det såkaldte bibelbælte. Jeff Bridges' karakter, den lokale Texas Ranger, nævner flere gange kristendommen som noget irriterende – især da hans makker, halvindianeren Alberto, sidder og ser noget kristent TV med en typisk "tele-evangelist".
En roadmovie
"Hell or High Water" er en roadmovie i bedste forstand. Forstået på den måde, at vi hele historien igennem er i bevægelse, på jagt efter brødrene, og på samme tid på jagt efter en forståelse for og stillingtagen til, hvem der egentlig er forbrydere og helte.
Mange scener i filmen handler om den dårlige samvittighed ved ikke at kunne forsørge sin familie ordentligt, og dette stilles hele tiden op mod, at det skyldes grådigheden hos dem, der har pengene, og som udsulter folket. På en måde udstiller filmen også en noget håbløs kamp mod de store og magtfulde. Der er egentlig ikke meget håb i filmen, som det også var tilfældet i Sicario.
Filmen giver god anledning til en samtale bagefter, fordi der stilles så mange spørgsmål i historien, og fordi den ikke har nogen happy end, men snarere flere spørgsmål end svar.