DramaFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 107 min.
Instruktør: Alain Gsponer,
Medvirkende: Bruno GanzQuirin AgrippAnuk Steffen,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 31.01.2017

GAMMEL KENDT HISTORIE FILMET I STORSLÅET NATUR

For os, der er vokset op med historien om den forældreløse Heidi, der kommer til at bo hos sin bedstefar i de schweiziske alper, er denne film en dejlig opfriskning af den hjertevarme historie. Heidis moster, der ikke længere kan tage sig af barnet, sætter hende af hos bedstefaren, en gammel gnaven mand, der holder sig for sig selv, højt oppe i bjergene. Heidi vinder med sit ukuelige gode humør og åbne sind dog hurtigt hans hjerte, og de to nyder det stille liv i alperne sammen med nabodrengen Peter, der passer byens geder. Mosteren har dog ikke glemt barnet og kommer en dag og henter hende med til Frankfurt, hvor hun skal være legekammerat hos en handicappet pige i en meget rig familie. Heidi og pigen Klara bliver hurtigt bedste venner, men Heidi længes hjem til bedstefaren, og den åbne natur, hun var blevet vant til.

En god og lærerig historie
Fortællingen om Heidi er på mange måder en kærkommen påmindelse om at prioritere rigtigt i denne vores så materialistiske tidsalder. Hvad hjælper det, at du har fine klæder og tre rettes menu i et stort hus, hvis du er mere lykkelig i en ussel hytte på bjergets top? Vi bliver også mindet om det stærke bånd, der ligger i relationer, og der bliver endog lagt op til, at man kan tage en snak om jalousi venner imellem. Emner der er relevante i de fleste børns liv.

En blandet fornøjelse
Filmen er filmet i de smukkeste omgivelser, og vi ser masser af vidunderlig natur og panoramaer ud over alperne. Men det er også det, de er sluppet bedst om ved. Skuespillerne gør et middelmådigt stykke arbejde, og pigen, der spiller Heidi, smiler så overdrevent sødt hele vejen igennem, at tankerne ledes tilbage på lille Per i de første "Far til fire"- film. Det er som om, de har taget alle karaktererne lige en tand længere ud, end det var nødvendigt, og det giver filmen en karikeret følelse, desværre. Alligevel kan filmen godt være værd at se og må gå ind under kategorien feel-good familiefilm. Ser man filmen på Blockbuster er den synkroniseret med engelske stemmer og har danske undertekster.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).