Heartstone

Hjartasteinn

En film af voksne til voksne. Teenagerne Christian og Thor finder en mågefod i en snor. Mågen har gnavet sit ben over for at slippe væk. Vil de gøre det samme for at slippe væk fra landsbyen i Island?

Varighed: 129 min.
Instruktør: Guðmundur Arnar Guðmundsson,
Medvirkende: Baldur EinarssonBlær HinrikssonDilja Valsdotir,

Af: Christoffer Winther West - 19.01.2018

EN HÅRD START

"Heartstone" er en fin lille film om de to drenge Thor og Christian. De bor begge i en lille ukendt by i Island, hvor de får det meste af tiden til at gå med at være præpubertetsbørn. De kommer begge fra ustabile familiære kår, dels med en fraværende faderfigur – og endnu værre med en alkoholiseret og voldelig far.

Coming-of-age
Filmen handler om deres opvækst, og nærmere bestemt om deres spirende seksualitet, og hvordan man håndterer at være anderledes i et landsbysamfund. Som tidlig teenager er det meget almindeligt at føle sig anderledes. Når alt kommer til alt, er begge drenge forholdsvis normale – hvorved filmen mere kommer til at handle om deres måder at bearbejde og udtrykke deres følelser. Thor er den udadreagerende slagsbror, mens Christian tydeligt har et mere indadvendt og følelende gemyt. De er meget forskellige, men alligevel også meget ens.

Filmen er inden for coming-of-age genren, og prøver på ingen måde at være andet. Det er dog særligt væsentligt at være opmærksom på målgruppen for denne film, da den i langt højere grad skildrer et samfund, som en 30-40-årig ville have oplevet som barn, end hvad en moderne teenager oplever i dag. Selvom homoseksualitet stadig er et vanskeligt emne for nutidens unge, skildrer filmen ikke en moderne teenagers måde at håndtere det på. Ligeledes er det bemærkelsesværdigt, at der ikke en eneste gang i filmen bruges digital kommunikation. Dette er en film lavet af voksne til andre voksne.

Storslået natur
Den islandske natur er i sandhed storslået, og for os, der stadig venter på at opleve den, er det en fryd at se billederne i denne film. Teknisk er filmen utroligt flot filmet, hvor naturen går hånd i hånd med fortællingen om de to drenge – og spiller ofte en metaforisk rolle i forhold til deres uskyld, fordærv, osv. Der bliver brugt musik og vinkler, der er atypiske, men aldrig uvante – og de bidrager til at gøre filmen til et meget interessant bekendtskab.

Hvor "Heartstone" ikke helt holder, er det i økonomiseringen af handlingen. Første halvdel af filmen er simpelthen for lang, og den fortaber sig i uddybende fortællinger om Thors kærlighedsliv og de indbyrdes familierelationer. Det er ikke ligegyldigt, men uinteressant i forhold til den sidste del af filmen, der i høj grad overskygger den første halvdel.

Ikke moraliserende
Kristendom og religion er aldrig nævnt i" Heartstone", og hvad angår filmens univers, kunne religion lige så godt slet ikke eksistere. Næsten halvdelen af filmen handler specifikt om at acceptere sig selv eller andres homoseksualitet, og folk der har et meget konservativt seksuelt syn på mennesket, vil formentlig ikke bryde sig om filmens grundholdning.

Når det så er sagt, er filmen aldrig prædikende og prøver ikke at vise, at én ting er bedre end andet. Tværtimod forholder fortællingen sig fænomenologisk til seksualitet og ungdom, og er aldrig moraliserende.

Personligt ville jeg ønske, at "Heartstone" havde haft et andet tema, og at det ikke var en coming-of-age film fra en tid, der kunne have været min barndom i Island. Historien er stærk - og filmisk er "Heartstone" tæt på at være filmkunst og af højere kvalitet, end vi er vant til at se fra nordiske producenter. Desværre, for anmeldelsen, har jeg ikke lignende skeletter i mit skab fra drengeværelset i provinsen. Derfor sidder jeg tilbage med en historie, der ikke helt er nærværende nok – og som jeg nok aldrig havde set den fremragende slutning på, hvis ikke jeg skulle have anmeldt den. Derfor 4 ud af 6 stjerner.