Varighed: 150 min.
Instruktør: James Gunn,
Medvirkende: Chris PrattElizabeth DebickiKaren Gillan,
 Vold,

Af: Christian Riis Jensen - 08.05.2023

GALAKSENS VILDE VOGTERE

Personligt havde jeg aldrig hørt om Guardians of the Galaxy, før den første film udkom i 2014. Men midt i udgivelsen af et hav af superheltefilm fra Marvel, har det været fedt med det friske sci-fi pust, som Guardians-filmene har føjet til blandingen. Tredje film er intet mindre end den hidtil bedste af slagsen, men desværre den foreløbigt sidste. Dog er der en solo-film med Star Lord/Peter Quill i front, og man ved aldrig helt med Marvel.

Voksen og voldsom
Det kom bag på mig, hvor voldsom "Guardians of the Galaxy Vol. 3" viste sig at være. Allerede i løbet af de første 15 minutter af filmen, får vi en brutal kampscene, hvor næsten samtlige medlemmer af gruppen er døden nær. Det er i hvert fald i langt mindre grad en film for børn, for der bliver hverken censureret eller panoreret væk fra grafisk indhold, som der normalt gøres i andre Marvel-film. Filmen er ikke kun voldsom, hvad angår vold, men også nogle af de tematikkerne.

Størstedelen af filmens handling lægger vægt på de meget stærke følelser, som rumsterer i hver af gruppens medlemmer. Det resulterer løbende i en række skænderier, stærke følelsesmæssige udbrud og raserianfald, og faktisk var det disse, der for mit eget vedkommende virkelig var med til at gøre mig følelsesmæssigt investeret i filmens handling.

Lege Gud
Skurken i "Guardians of the Galaxy Vol. 3" er en rablende galning med et gudekompleks, lidt ligesom Ego i 2’eren. Der er dog ret stor forskel på de tos agendaer, så vi er langt fra en eventuel déjàvu oplevelse. Han går under den prætentiøse titel The High Evolutionary og har planen om at skabe en perfekt verden. Som det primære led i sin plan, forsøger han – koste hvad det vil - at udvikle den perfekte skabning, som skal bo i hans paradis. Det kaster nogle morbide scener af sig, skal jeg lige hilse og sige.

Undervejs skaber The High Evolutionary faktisk en jordklode nummer to, som bebos af genetisk udviklede dyreracer. Dog er han ikke tilfreds, og her kan drages paralleller til Bibelens beretning om syndfloden. Han beslutter sig for at tilintetgøre sit skaberværk, selvom jorden er propfyldt med hans egne menneskelignende skabninger, for simpelthen at starte forfra. Det medfører blandt andet bibelsk inspireret dialog, hvor The High Evolutionary virkelig får luftet sit forskruede verdenssyn.

Filmisk fremragende
"Guardians of the Galaxy Vol. 3" er et brag af en finale på en rigtig fin trilogi. Særligt når alt andet fra Marvel, som er blevet udgivet samtidig, har haft superhelte-tema. Karaktererne kender man efterhånden ret godt, men "Guardians of the Galaxy Vol. 3" graver et spadestik dybere og giver os et indblik i, hvor smadret en fortid karaktererne har bag sig.

Det var især en glædelig overraskelse, hvor mange praktiske effekter filmen indeholdt. Endda i en sci-fi film med Marvels filmbudget i ryggen. Udklædninger, makeup, osv. var virkelig kærkomment bonusindhold i en ellers forventet CGI-tung film.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 4 stemme(r).