Produktionsår: 2024
Varighed: 162 min.
Instruktør: Christian Dyekjær,
Medvirkende: Ulrich ThomsenMads ReutherKirsten LehfeldtJesper Asholt,

Af: Mikkel Søtbæk - 24.05.2024

GRUNDTVIG GENDIGTET TIL I DAG

Med DR's nye miniserie om den store nationalskjald, Grundtvig er en folkekær karakter taget op af historiens støvede skuffe. Det er en god og vigtig beslutning, for personen Grundtvig har i kraft af sin rolle som digter, præst, tænker og politiker på afgørende vis været med til at forme Danmark og dansk kultur.

DR vælger at fortælle historien om Grundtvig i form af en dokumentarisk mini-dramaserie, hvor scener med skuespillere i historiske dragter og omgivelser afbrydes af korte indslag med eksperter og Grundtvig forskere, som byder ind med forklaringer, vigtige sammenhænge og informationer.

DR's valg af format har både styrker og svagheder. De dramatiserede skildringer gør de historiske figurer levende og relaterbare. Man kan se og mærke dem som mennesker. Ekspertscenerne er også behjælpelige for den almene seer, som får serveret relevant historisk information. Desværre resulterer disse afbrydelser af seriens dramatiserede fortælling dog også en vis afstand mellem personerne og seeren. Det fortællende forløb bliver skåret op og meget af indlevelsen går tabt. Med en total længde på ca. 3 timer, fordelt ud på tre episoder, kunne man vel have overvejet en egentlig spillefilm.

Givetvis har budgettet dog ikke tilladt en sådan satsning, og selvom dramaserien fremstår præsentabel, fremstår sceneriet og de historiske dragter noget u-slidte og alt for rene. Der går en anelse frilandsmuseum i det, hvilket får noget af den historiske realisme til at forsvinde, og de antikvariske bøger alene fremstår autentiske.

Selve seriens vinkling af Grundtvig i dens første afsnit er interessant. De kommer godt rundt om den tidlige Grundtvig, hvor hans interesse for nordisk mytologi bliver fint præsenteret. Det kan som kuriosum nævnes, at det nu berømte engelske nationalkvad Beovulf faktisk fremkom i fuld dansk oversættelse, før en tilsvarende engelsk blev udgivet, og at oversætteren var ingen anden end Grundtvig, som havde lært sig selv oldengelsk for at oversætte kvadet i 1820.

Datidens influencer
Serien får heldigvis også vist Grundtvigs rolle som landsfaderlig figur i dansk kulturelt og politisk liv, hvor hans indflydelse den dag i dag trækker dybe spor. Som det så fint blev sagt i afsnit tre, så er Grundtvigs indflydelse i næsten alt, hvad der begynder med folk- enorm, hvad enten det er folkeskolen, folkekirken eller folkehøjskoler. Ikke kun kulturelt og teologisk, men også som pædagogisk og politisk tænker, fremdrages Grundtvigs virke, der, i tråd med serien som en moderne vinkling, næsten får ham til at fremstå som en datidig super-influencer.

Seriens billede af Grundtvig er dog langt fra rosenrødt, og hovedpersonens mildest talt dybt problematiske og kontroversielle forhold til sin - senere - anden kone, spiller også en rolle. Og selvom det måske sættes skarpere op, end historien kan holde til. Eksempelvis skriver lektor dr. phil. Sune Auken, at der sandsynligvis ikke var tale om reelt utroskab, så var deres forhold upassende, hvad der også blev bemærket i samtiden

Tidsånden kan mærkes
Fremstillingen af Grundtvig er dog også præget af vores nuværende tidsånd og en noget liberal vinkling. Formidling er jo genfortælling, og derfor fremstår Grundtvig også i denne serie som en mand mere i tråd med vores tid. En af eksperterne kan f.eks. fortælle, at Grundtvig "ikke vil have, vi tænker for meget på regler […] man skal fokusere på det fantastiske og på magi, alt det, der er spændende i kristendommen" - en lidt pudsig kommentar, taget i betragtning af, at den historiske Grundtvig stod på luthersk bekendelsesgrundlag og praktiserede kirketugt i sin menighed, men ganske tidstypisk for vores samtid.

Serien kan dog anbefales som en introduktion og aktualisering af personen Grundtvig, men bør ikke stå alene, da seeren i værste fald vil stå tilbage med et noget misvisende billede af digterpræsten. Forhåbentlig vil serien vække interesse og blive en indgangsvinkel til Grundtvig for et nyt publikum, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med den bevingede digterpræst.

Serien kan ses på DRTV indtil 2. december 2024.