ROS TIL REBOOT
Der var højlydt diskussion og ballade, da det for nogle år siden kom frem, at Hollywood var ved at producere en ny Ghostbusters-film, denne gang med kvinder i hovedrollerne. Balladen blev dog flere grader mindre, da den første trailer kom ud, og nu, hvor filmen har haft premiere, er det ganske interessant at se anmelderne rose filmen.
Jeg har det på samme måde: Efter at have set filmen, må jeg overgive mig. Den er godt skrevet, den er sin egen, og samtidig giver den adskillige anerkendende nik til originalen fra 1984.
Troværdig historie
Der er gjort meget ud af at skrive en god historie, som gør erstatningen af mandlige hovedroller med kvindelige både troværdig og tilladt. De fire kvinder spiller rigtig godt og er samtidig – naturligvis – stille efterligninger af deres mandlige foregangsmænd fra 1984. Især må jeg fremhæve Kate McKinnon, som skal leve op til den "nørdede professorrolle", som Harold Ramis spillede i originalen. Det gør hun rigtig godt – om end noget kunstigt i enkelte scener.
Heldigvis undlader filmen at køre meget på det, at det nu er kvinder, der spiller hovedrollerne. Manuskriptet kunne sagtens have faldet i den fælde at fremhæve kvinderne som kvinder, men i stedet får vi dem blot præsenteret som det, de er: Den nye udgaves hovedroller.
I en 2016-udgave er der selvfølgelig skruet op for både dramatik og computereffekter, og det er altså sjovt og næsten rørende at se to af spøgelserne fra originalen genopstå i moderne udgave. "Ghostbusters" i 2016-udgaven er både en selvstændig film og en fin hyldest til originalen og kan sagtens ses af de nye generationer.
Unødvendigt
Når alt det er sagt, så står én vigtig ting tilbage: I bund og grund er det en fuldstændig unødvendig film. Forstået på den måde, at der slet ikke var og ér behov for denne film. De to originale film, fra 1984 og 1989, står fint på egne ben, og dyrkes i dag som kultfilm, og som sådan tilfører den nye udgave ikke noget nyt, andet end en ændring i kønnet hos hovedrollerne og bedre computereffekter – og så er den nye simpelthen proppet med product placement, altså mere eller mindre diskrete reklamer for diverse produkter.
Filmen er kommet på dvd og blu-ray.