Varighed: 95 min.
Instruktør: Nicolo Donato,
Medvirkende: David DencikDanica CurcicJakob CedergrenNicolas Bro,
 Mod,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 27.10.2016

ET LYST KAPITEL MED SKYGGER

De historiske begivenheder i forbindelse med jødernes flugt over Øresund i oktober 1943 rummer dramatik, mod, handlekraft, svigt og ondskab nok til en stæk actionfilm. Det er ikke det, vi har fået i "Fuglene over sundet" - heldigvis. Der er spænding, mod og handlekraft og ondskab, men det er fortalt med fokus på personerne. Store dele af tiden bruges på nærbilleder af skuespillernes ansigter og hænder. Der dvæles ved følelser og stemninger. En risikabel måde at fortælle på, for det tipper let over i sentimentalitet eller kedsomhed. Når det går godt her, skyldes det skuespillernes gode præstationer og en fin fornemmelse for at klippe, inden det bliver for meget. Et vellykket lydspor og kameraets indfangning af landskabet er også med til at bære scenerne.

Anstændighed og grådighed
Mange tænker på jødernes flugt over Øresund som et af de absolut lyseste kapitler i Danmarks historie. Det er en historie, der skal fortælles, fordi den dokumenterer, at da det virkelig gjaldt, så var mange parate til at sætte deres liv på spil for at redde andre i nød. De hjælper, som det siges et sted, "fordi det er det anstændige". Men filmen viser også bagsiden af medaljen. Nogle af redningsmændene stod ikke tilbage for nutidens menneskesmuglere, når det gælder grådighed og mangel på respekt for menneskeliv.

Tro mod historien
Filmen foregår i de første hektiske timer og dage for den storstilede redningsaktion. Mange er forvirrede og træffer forkerte valg. Vi følger en lille jødisk familie fra det øjeblik, hvor det omsider går op for dem, at nu er det alvor. De møder forhindringer på vejen fra deres hjem til Gilleleje. Vi lærer dem at kende som helt almindelige danskere, hvis eneste afvigelse er, at de er af jødisk afstamning.

Det er vores fornemmelse, at skildringen er tro mod det, der faktisk skete. Ifølge et skilt på skærmen lykkedes det 95% af Danmarks cirka 7000 jøder af undslippe nazisternes planlagte internering. Ved man ikke andet om begivenhederne end filmens handling, skulle man ikke tro, at det blev så vellykket en operation, men filmen skildrer bare begyndelsen på det hele. Efterhånden kom der mere styr på planlægning og afvikling af operationen.

Positiv skildring af kristendommen
Situationen med skjulestedet på Gilleleje Kirkes loft er med. Præsten og kirken skildres positivt. Især står præstens oplæsning af biskoppens hyrdebrev stærkt. Her blev der sat en modig og markant streg under, at vi skal adlyde Gud mere end menneskelige myndigheder. Og som kristen gør man ikke forskel på mennesker på grund af deres race. Filmen vil sikkert komme til at indgå i skolernes undervisning (der findes allerede gratis materiale til skolerne). Også med tanke på det, er det glædeligt, at kirkens og kristendommens rolle i begivenhederne står klart.

Bedømmelse: 4.2 af 6. 6 stemme(r).