Produktionsår: 2014
Varighed: 120 min.
Instruktør: Ruben Östlund,
Medvirkende: Johannes KuhnkeLisa Loven KongsliClara Wettergren,

Af: Christoffer Winther West - 27.04.2015

LAVINEN RULLER
Tomas og Ebba er taget på skiferie et sted i Frankrig. Med sig har de deres to børn, og et skab fyldt med skeletter. I filmen møder vi den lille familie den første dag på hotellet, hvor alt ånder tilsyneladende fred og idyl. De er taget på ferie sammen, fordi Tomas har arbejdet meget, og nu er det tid til at være sammen med familien. Andendagen på ferien sidder de på en af hotellets tagterrasser, da en kontrolleret eksplosion sætter en lavine i gang. Mens den vælter ned over bjerget, hvirvles sneen op, og da sneskyen rammer tagterrassen, tror familien og de andre gæster, at lavinen også gør det. Ebba griber straks børnene og forsøger at flygte – mens Tomas griber sin telefon og tager benene på nakken. Selvsagt giver Tomas' reaktion anledning til utilfredshed hos konen, men da det senere viser sig, at Tomas slet ikke står ved sine handlinger, begynder dramaet imellem dem for alvor.

"Force Majeure" er et skandinavisk drama, når det er bedst. Det er underspillet og til tider subtilt på en måde, de større Hollywood-produktioner aldrig ville turde. Filmen skifter imellem de helt stille øjeblikke og buldrende klassisk musik, hvilket fungerer helt fantastisk til at sætte stemningen. Der er hele tiden en fornemmelse af, at faren lurer under overfladen. Ligeledes bliver billedsiden af filmen også en slags metafor, hvor de smukke og kolde snelandskaber bliver til en form for billede på klimaet i Tomas og Ebbas ægteskab.

Nogle gange oplever man film, hvor dygtige skuespillere kæmper for at hæve et middelmådigt manuskript – eller hvor middelmådige skuespillere nyder godt af gode replikker. I "Force Majeure" er der dog tale om fremragende skuespil og ligeså fremragende replikker. Replikkerne og skuespillerne præsterer at ramme hverdagsdramaet, der måske sjældent bliver højtråbende, men i allerhøjste grad er livsvigtigt. Det fungerer helt fantastisk, da filmen hele tiden formår at være troværdig – hvilket må ses som en klar fordel for en film, der forsøger at kommentere på moderne menneskers sociale selvforståelse og relationer.

Set ud fra et kristent perspektiv synes filmen at have det hele. En stærk kommentar til familielivet, provokationen og udfordringen ved at se sin egen dårskab i øjnene og ikke mindst ønsket om og behovet for tilgivelse og forsoning. Filmen bliver aldrig forkyndende og har ingen frelser-skikkelser. Hvad den har, er til gengæld almindelige mennesker med almindelige hverdagsproblemer – der igennem filmen forsøger at leve ærlige liv med hjertet på rette sted.

"Force Majeure" er en fantastisk film, der har det hele. Fantastisk fortælleteknik, fantastiske skuespillere og ikke mindst et fantastisk plot. For alle os, der nyder at se film, der ikke er bange for at takle vanskelighederne ved dette liv, så er "Force Majeure" helt sikkert to timer værd!

Bedømmelse: 5.7 af 6. 3 stemme(r).