Nyheder
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Johan Schmidt Larsen - 03.10.2008

For to år siden skrev to amerikanske præster filmhistorie. Brødrene Ken og Alex Kendrick fra Sherwood Baptistkirke i Georgia satte sig for lave en forkyndende film besat med amatørskuespillere og med et budget på bare 100.000 dollars. Facing the Giants blev mod alle forventninger en kæmpe succes blandt amerikanske kristne og har til dato indtjent mere end 10 mio. dollars.

Meget tyder nu på, at brødrene er ved at gentage kunststykket, men på et endnu højere niveau. Filmen Fireproof havde sidste weekend premiere i amerikanske biografer og endte på en flot fjerdeplads med en omsætning på 6,5 mio. dollars, og det til trods for, at den blev vist i færre biografer end de andre film på top 10 listen. Regner man i antal biografgæster i de 839 biografer, hvor filmen blev vist, sluttede filmen på andenpladsen blot overgået af actionfilmen "Eagle Eye".

Avisen USA Today skrev følgende om filmen: "Overraskelsen denne weekend var den kristne film "Fireproof". Filmen, der er produceret for 500.000 dollars blev vist i 839 biografer. Dramaet med Kirk Cameron havde en omsætning på 6,5 mio. dollars og indtog en fjerdeplads. De fleste analytikere havde ikke forventet, at den ville komme i top 10, og dog opnåede den anden bedste placering i år blandt film, der bliver vist i færre end 1000 biografer."

Filmen handler om Caleb Holt, der lever efter gamle brandmænds ordsprog om "aldrig at lade en kammerat i stikken". I sit arbejde som brandmand lever han helt naturligt efter dette princip, men i sit ægteskab er det en helt anden historie.

Efter ti års ægteskab er Caleb og Cathrine Holt ved at glide så langt fra hinanden, at de begge ønsker en skilsmisse. Mens de forbereder skilsmissen, overtaler Caleb's far ham til at afprøve et eksperiment: At turde elske.

Mens Caleb håber på, at eksperimentet ikke har noget med hans forældres nyfundne tro at gøre, tager han imod udfordringen. Men spørgsmålet er, om det vil det være muligt for ham at elske sin kone, men samtidig undvige Guds kærlighed til ham? Vil han være i stand til at elske et menneske, der ikke længere er modtagelig for hans kærlighed? Eller vil hans ægteskab være endnu et forhold, der går op i røg?

Også denne gang har Ken og Alex Kendrick valgt udelukkende at bruge amatørskuespillere, dog med undtagelse af hovedrollen. Den er besat af Kirk Cameron, der bl.a. er kendt fra Left Behind-filmene.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!