• OM GUD VIL DRK | 22-10-18 | kl. 02.55

  • DRAGELØBEREN DRK | 20-10-18 | kl. 21.00

  • Filmgenre GYSER fx. THE KILLING OF A SACRED DEER

  • TEMA Bibelfilm fx PAUL, APOSTLE OF CHRIST

  • TEMA - kristne film Trosbaserede film - fx THE SHACK

  • TEMA familiefilm Tilladt for alle og fra 7 år - fx Coco

Artikler - Filmbrug

Film virker - men hvordan?

Filmbrug
Produktionsår: 0
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:
Stikord:

Anmeldelse:

Af: Finn Andersen - 29.09.2006



Lille Per var lidt fraværende i matematiktimen, og læreren spurgte derfor: – Per, hurtigt! Hvad er 2, 3, 5, 23 og 39?

Per svarede med lynets hast: - TV2, TV3, TV-Danmark, Discovery og CNN!

Paratviden er god at have, men ikke altid lige anvendelig, og det er klart at vores omgivelser for en stor del bærer "æren for", hvem vi er!

I min barndom var der ikke mange film at vælge imellem. I dag kan vi i tv vælge mellem op til 20 film hver aften – eller leje tusindvis af andre. Derfor kan det være vanskeligt at overskue, hvor meget det betyder, at opbudet af film er så kæmpestort!

Hvad er godt at se - for hvem?
Bliver vi præget – hvordan?

Det værste problem er sådan set, at når vi bruger så meget tid på film, tv, internet osv. – så fravælger vi ofte et aktivt liv sammen med andre gennem sport, sociale aktiviteter, møder, kirkegang, frivilligt arbejde osv.

Film forfører os
Alle film fører dig et sted hen. Ellers ville du ikke se den. Hvis ikke den gør – er det en "kedelig" film. Instruktøren har ét mål med sit arbejde: at fastholde tilskueren. Derfor gør han mange krumspring for kun at afsløre lidt af historien undervejs – og hele tiden føre os videre, uden at han taber os.

Det er en stor (film)videnskab! Det slås bl.a. manuskriptforfattere med – ja der findes endda "script-doktorer", som er i stand til at redde et manuskript med åbenbare svagheder, så historien kommer til at fungere.

Så du tror ikke, at filmen påvirker dig? eller du mærker ikke, at du bliver forført! Ikke et eneste sekund er tilfældigt. Hver eneste gruppe af billeder, som udgør en scene, vurderes og tages om, klippes til og ændres. Ofte kommer der et forrygende resultat ud af det, og vi sidder måbende og stærkt optaget og ser på.

Film er besnærende! Selv en lille 20", som den jeg har, fylder mere og mere af synsfeltet, efterhånden som man lever sig ind i historien! Det er kun min kones beroligende bemærkninger, der kan bringe mig tilbage til virkeligheden engang imellem: "Skat – det er bare film!"

Og det er ikke mærkeligt, at film optager os. Prøv at tænke på, hvor mange sanser vi bruger, når vi ser tv.

        * Se – farver, figurer, skuespillere
        * Høre – tale, samtale, musik/sang, effekter, bulder og brag
        * Historien - skuespillet

Der er flere elementer i en film, end hvis vi sammenligner med, at vi hører radio, lytter til en tale, læser en bog. Prøv selv at gøre forsøget ved lejlighed.

Medievold skaber aggressive mennesker
Undersøgelser viser, at film påvirker vores adfærd og tankesæt.

L. Rowell Huesmann er amerikansk psykolog, og har i en lang årrække beskæftiget sig med aggressiv adfærd blandt børn og voksne. En undersøgelse offentliggjort i 2003 viser klare tegn på, at børn, der ser meget vold, har større risiko for selv at blive voldelige som voksne. Sammenhæng mellem medievold og aggressiv adfærd kan konstateres, også når der tages højde for andre faktorer, såsom aggressiv personlighed, aggressive forældre, dårligt socialt miljø, m.m.

Undersøgelsen viser også, at denne tendens er gældende for alle befolkningsgrupper. De svageste socialt stillede er dog de mest udsatte. Børn, som i forvejen er aggressive, er også i højere grad end gennemsnittet interesserede i at se vold i medierne. Det er nemlig med til at gøre deres egen voldelige adfærd normal.

De typer af medievold som har størst risiko for at øge voldelige adfærd er områder hvor:
  * vi kan identificere os med voldsudøveren
  * vi ser medievold som en del af livet, som det er
  * voldsudøveren bliver belønnet for at have begået vold.

Man kunne også vende sagen på hovedet og sige: Fint!  Film virker. Så kan vi vel også bruge filmen til noget positivt: undervisning, instruktion, forkyndelse.

Det er op til dig. Er vi ikke kaldede til at forkynde og til at bruge den teknologi, som vi har til rådighed i dag?



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer