Varighed: 423 min.
Instruktør: Assaf Bernstein,
Roman/manuskript: Avi Issacharoff,
Medvirkende: Lior RazHisham SulimanShadi Mar'iItzik Cohen,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 12.01.2018

SOM SELV AT VÆRE MIDT I KONFLIKTEN

Er man på jagt efter en enkel løsning på Israel-Palæstina-konflikten, så giver denne tv-serie ikke løsningen. Fauda er arabisk og betyder uorden eller kaos. Det er en meget rammende titel på serien, der handler om en specialenhed i den israelske hær og en gruppe palæstinensiske "soldater". Den israelske enhed arbejder undercover på Vestbredden forklædt som palæstinensere, og deres opgave er at opspore og arrestere terrorister. Vi får indblik i en krig, som ikke foregår efter konventionerne. Alle soldater optræder i civil, og civile er hele tiden i farezonen.

Man skulle tro, at en serie som denne ville provokere både israelere og palæstinensere, men ifølge en meget oplysende artikel i Kristeligt Dagblad (KD - 20. okt. 2017) er det ikke sket. Manuskriptforfatter Avi Issacharoff og hovedrolleindehaver Lior Raz har begge et indgående kendskab til seriens baggrund. De har arbejdet på Vestbredden som henholdsvis journalist og som medlem i en specialenhed i den israelske hær. I tv-serien formår de at skildre konflikten med så stor loyalitet til begge sider, at både palæstinensere og israelere har taget den til sig. Dialogen er hebraisk og arabisk. Underteksterne viser, hvilket sprog der er tale om, ved at arabisk er i parentes.

Tv-serie på et højt niveau
Kunstnerisk har serien et meget højt niveau. Skuespil, fotografering, locations og alt det andet er af så høj kvalitet, at man indimellem må minde sig selv om, at det her altså ikke er en reportage fra virkeligheden. Det er fiktion, men det virker utrolig realistisk. Og det bygger angiveligt på erfaringer fra virkeligheden. Enkelte scener er meget voldelige, men de er skildret, så kameraet ikke viser blod. Meget er overladt til fantasien, men det bliver oplevelsen ikke altid mere nænsom af.

Handlingen i første sæson drejer sig om specialenhedens jagt på den meget farlige palæstinensiske terrorist Abu Ahmas (Hisham Suliman). Doron (Lior Raz) er tidligere medlem af specialenheden. Han har nu slået sig til ro som vinbonde, men bliver kaldt ind igen, for han er den eneste, der har set Abu Ahmas og kan genkende ham. Undervejs oplever vi glade og festlige scener i familiens skød, og vi oplever hadet og ønsket om blodhævn. Konflikterne bliver flere gange personlige, fordi kampen koster civile liv. Der er altså store følelser på spil, men det er egentlig ikke den rørende beretning, der bærer serien.

Virkeligheden overgår fantasien
KD's journalist spurgte Avi Issacharoff om hemmeligheden bag seriens enorme succes i hele verden. "Vi er realistiske," lød svaret. "Det er ikke et realityshow fra en øde ø, hvor det gælder om at overleve. Det handler om en anden form for overlevelse, og vi forsøger at gøre det så realistisk som muligt. På alle korsveje i skriveprocessen, hvor vi skulle vælge mellem realisme og drama, valgte vi realismen. For vi kom frem til, at realisme er langt mere dramatisk end noget, man kan skrive."

Som eksempel på, at virkeligheden overgår fantasien, henviser Avi Issacharoff til interviewet, han havde i avisen Haaretz om Mosab Hassan Yousef - Søn af Hamas - der var hyret af den israelske efterretningstjeneste og endte med at få sin far fængslet.

Ud over tolv underholdende halve timer giver "Fauda" også et indblik i Israel-Palæstina-konflikten, som viser, at det på ingen måde bare er sort-hvidt. "Det er ikke de gode mod de onde," som instruktøren siger i interviewet. "Det er meget, meget mere komplekst."

Anden sæson har netop haft premiere i Israel og den tredje er planlagt.

Set på Netflix.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 4 stemme(r).