Roman/manuskript: J. K. Rowling,
Medvirkende: Eddie RedmayneJude LawMads MikkelsenEzra Miller,
 Magi,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 08.04.2022

KAMP MED TRYLLESTAVE OG HJERTEBLOD

Vi er nu i den tredje film i serien Fantastiske skabninger. Som titlen siger, er der to hovedlinjer i disse film: skabninger og hemmeligheder.

Magi-zoologen Newt Scamander (Eddie Reymane) undersøger alle mulige magiske dyr. Også i denne film får vi et fortryllende møde med nogle af dem. Især med den meget sjældne og meget indtagne Quilin – men også både søde, sjove og voldsomt uhyggelige skabninger. Sammen med Newt er naturligvis hans to små tro følgesvende, der også er fantastiske skabninger.

Dumbledores hemmeligheder
I denne tredje film fylder skabningerne mindre og hemmelighederne mere end i de to foregående. Dumbledore (Jude Law) er professor på det magiske universitet Hogwart. Han er den stærkeste troldmand på den gode side i det magiske univers. Hans modstander er Grindelwald (Mads Mikkelsen). Grindelwald ønsker at overvinde den almindelige menneskehed, så magikerne ikke behøver skjule sig i et parallelt univers. Dumbledore og hans fløj ønsker ikke krig med menneskeheden og er også bange for, at en sådan krig vil ødelægge både almindelige mennesker og magikere. Dumbledore samler et team, der sammen med ham skal forhindre Grindelwald i at indtage den ledige post som leder af alle magikere. I kampene mod Grindelwalds team afsløres nogle hemmeligheder, som Dumbledore indtil da havde holdt skjult.

Magisk kamp
Filmens handling skal ikke røbes, men der er troldmandskampe, hvor både mænd og kvinder svinger stavene flittigt mod hinanden. Forræderi og fejhed modarbejder også de godes sag. Grænsen på 11 år er ok, da magiske kampe sjældent ender med nogen døde, men blot med nogle, der slukørede kommer til sig selv og lusker væk. Da Newt og hans bror er i dødsfare, er der også en del komik til at bløde spændingen op. Men der er da grimme scener – også når det går udover fantastiske dyr.

Underholdende eventyr med tanker
Der er fart på, og det er ikke svært at følge handlingerne, der er samlet meget om teamets mission. Der er sjove øjeblikke, tænksomme øjeblikke, kampe og magi i mange udformninger. Så man får virkelig noget for pengene – også på flere planer. Èt almindeligt menneske er altid med i Newts eventyr: en tyk og glad bager, der er prototypen på et kærligt og rent hjerte og et usædvanligt mod – et mod, som overrasker en del, når man ser hans noget komiske fremtræden. Han er et virkeligt plus i serien og spiller desuden en afgørende rolle i denne film.

Måske især for de voksne er der en tydelig morale: det eneste, der kan overvinde det onde, er det gode. Et rent hjerte, fyldt med kærlighed. Og har man fejlet, kan det tilgives, og man kan prøve at gøre det godt igen. Ikke just et ukendt tema – heller ikke i det samlede Potter-univers. At Grindelwalds propaganda foregår i Berlin, hvor en kendt historisk person også prøvede at få verdensherredømmet, siger vel os voksne noget om, hvad det er, Grindelwald er ude på.

Forvirrende er det derimod, at man lader slutscenen foregå ved et tempel for en østlig religion, og tilmed siger tydeligt, at dér stammer en hel del af magien fra. De østlige religioner har et verdensbillede, der er stik imod det verdensbillede, der er i Potter-universet. Potter-universets basis er, at der er noget, der er ondt, og noget, der er godt. Problemet er ikke en u-balance mellem to i sig selv neutrale ting, som de østlige religioner vil sige, men problemet er netop det onde. Endvidere opererer Potter-universet med to virkelige fysiske verdener, hvor de østlige religioner ser den fysiske verden som et stort bluff-nummer. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad vi skal med denne selvmodsigende reference til østlig religion.

Den onde
Johnny Depp spillede Grindelwald i de to første film, men er nu erstattet af Mads Mikkelsen. Dermed er vi gået fra en fremstilling af skurken som en meget farverig og karikeret person til et stoneface, der sjældent lader den mindste muskel antyde noget om, hvad der sker indvendig – præcis sådan, som vi jo kender Mikkelsen fra andre roller. Efter min smag gør det faktisk karakteren mere faretruende og frygtindgydende. En af Dumbledores hemmeligheder drejer sig for øvrigt om netop hans forhold til Grindelwald. Glæd dig til at se den scene, hvor det afsløres – også fordi de to spiller virkelig godt sammen.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).