Varighed: 100 min.
Instruktør: Éric Lartigau,
Medvirkende: Karin ViardFrançois DamiensÉric ElmosninoLouane Emera,
 Valg,

Af: Sofie Bruun Simonsen - 19.10.2015

EN FAMILIE DER ER LAVET AF NOGET SÆRLIGT
Vi møder familien Bélier i den fine franske provins. De er passionerede, fyldt med liv, gejst og gåpåmod og driver en farm, hvor de laver brier, som de sælger på det lokale marked. De er aktive i de politiske udfordringer, der også udfordrer de franske udkantsområder, og vigtigst: de danner rammen om en stærk kernefamilie.

Familien er derfor på ingen måde passive eller passionsløse, selvom både mor, far og lillebror er både døve og stumme. Kun den 16-årige Paula kan både høre og tale. Hun er derfor kommunikator for familien, både i forhold til gårdens drift, når faren skal holde politiske taler og føre valgkamp, og når forældrene skal til lægen. Paula er også bindeleddet i alle de andre mange tilfælde, hvor familien har kontakt med omverdenen.

Paula er vidt forskellig fra familien, da hun ikke bare kan tale, men også er et sangtalent. Hendes sanglærer har fået øje på hendes talent, og vil føre hende hele vejen til den prestigefyldte sangskole i Paris. Samtidig er Paula midt i sin ungdoms ømmeste tid, hvor alle fronter udfordrer. Der er "den stride pige" i klassen, den søde dreng, som hun godt kan lide, en god veninde, en utilfreds lærer og en til tider yderst pinlig familie, der har brug for hendes hjælp.

Filmen rummer derfor et klassisk spillerum for den unge Paula, hvor hun i en tid prøver at tilgodese alles behov og meninger om, hvem hun skal være, og hvad hun skal gøre. Men på et tidspunkt, må hun vælge sin egen vej og sine egne værdier i livet. Filmen kommer på en meget fin og humoristisk måde omkring mange af de udfordringer og overvejelser, som selvstændiggørelsen indeholder. Det er dog ikke kun med fokus på den unge Paula. Filmen giver også på en meget fin måde et stærkt indblik i forældrenes frustrationer, frygt og store kærlighed til deres datter. Vi ser deres kamp om at give afkald og acceptere, at deres datter bliver voksen og flyver fra reden.

Filmen giver et smukt billede af den styrke, kernefamilien kan rumme, hvor værdier om sammenhold, selvopofrelse og kærlighed binder dem stærkt sammen. Den er derfor et opmuntrende billede af familien - modsat mediernes tilbagevendende skildring af splittede familier og brudte relationer. Her vidner filmen om den trofasthed og viljestyrke, der ikke lader sig gå på af mangel på evne til at tale eller høre. Der er stadig masser af hjertevarme, vilje, talent og gåpåmod tilstede. Forældrene ønsker at sende deres børn nysgerrige ud i verden – og lægger heller ikke skjul på seksuelle undertoner, som for dem er en naturlig del af ungdomslivet.

Filmen står stærkt som en opfordring til at turde at følge sine drømme uden at gå på kompromis med sig selv. At turde tage en udfordring op, hvor alle odds er imod, og ikke dvæle ved truslerne. Filmen lægger også vægt på den ballast, en solid og kærlig familie kan give, og som kan medvirke til, at et barn kan flyve fra reden, og ikke behøver at flygte derfra. Familiens sammenhold er også en opmuntring til at elske sin familie med alle deres særheder og pinlige sider. Filmen taler ikke om religion eller tro på nogen måde, men ser på familien som det, der kan give tryghed og styrke.

Filmen har ikke samme kaliber som De urørlige, men det er bestemt en fin film, der kommer igennem med et stærkt budskab. Henvender sig særligt til familier med teenagere, men kan ses af alle.

Bedømmelse: 3.8 af 6. 4 stemme(r).