Varighed: 99 min.
Instruktør: Byron HowardJared Bush,
Medvirkende: Danske stemmer:Mira Andrea BalloliPauline RehneNicolaj Kopernikus,
 Magi,

Af: Christoffer Winther West - 07.02.2022

ENCANTO - MAGI FRA FØRSTE TIL SIDSTE KLIP

"Encanto" er Disneys nyeste skud på stammen, der handler om Mirabel og hendes magiske familie. Det hele udspiller sig i et fiktivt hjørne af Columbia, hvor bedstemoren har slået sig ned i et magisk hus. Dog er det ikke kun huset, der er magisk - når et familiemedlem når en vis alder, modtager barnet ligeså magiske kræfter. Mirabels ene søster er stærk, en moster kan kontrollere vejret, og en nevø kan tale med dyr. Alle har en magisk evne, som skal bruges til landsbyens bedste - altså alle har en evne på nær Mirabel. Selvom hun ingen evner har, og derfor føler sig meget udenfor, får hun et syn om, at huset er på vej til at gå i stykker, og derfor - drevet af hendes store familiekærlighed, forsøger hun at komme til bunds i mysteriet. Mirabel må grave dybt i familiehistorien og hive nogle skeletter frem i lyset - men det er jo en Disney film, så mon ikke hun vinder til sidst!

Disneyfisering på godt og ondt
Disney og Pixar har igennem de sidste 25 år arbejdet sammen om at lave animationsfilm for børn, og med deres tidligere store succeser, er det ikke nogen overraskelse at de igen, igen, igen, har skabt en utroligt veldrejet film, med flot animation og et velfungerende manuskript.

Dialogen spiller, og med hjælp fra Lin-Manuel Miranda, har de også nogle fremragende sange med. Desværre lider "Encanto" under det klassiske Disney-problem: den er utrolig forudsigelig - hvilket ikke er et problem for et barn, men for en voksen er det dræbende kedeligt til tider. Dertil kommer, at Disney også i de senere år har haft gang i en diversitetsproces, hvor det er en meget stor værdi at fortælle historier fra andre dele af verden, end det hvide Amerika. Om det lykkes at skildre en latinamerikansk kultur retfærdigt, aner jeg ikke. Det hele virker kærligt - og jeg kunne personligt godt lide vinklen. Desværre betyder tilvalg også fravalg, og der er bare visse kulturelle markører, som betyder mindre for en som mig - hvorfor Pixars sidste store hit, Sjæl (2020), bare gik mere rent ind.

Film fra øverste hylde
Kvaliteten er dog helt i top. Det er nok ikke den bedste film, de nogensinde har lavet, men det er heller ikke langt fra. Det hele spiller, og budskabet er også til at forstå og forholde sig til. Nemlig at vi skal elske os selv, for vi er alle en smule magiske. Filmen afbilleder en smule folkeovertro, men det er kort og godt et rigtig fint folkeeventyr - også selvom det minder meget om andet, vi har set før. Ligeledes er stemmeskuespillet rigtig godt, jeg så den på engelsk, men har hørt, at andre anmeldere har haft meget pæne ord at sige om de danske.

Et hit - men for hvem?
"Encanto" er et hit, og selvom den er lidt langsom om at komme i gang, så er den helt sikkert et syn værd. Engang imellem udmærker Disneys film sig ved at have flere lag, og især ved at være "voksen-venlige". Dette er ikke tilfældet med "Encanto", men derfor lykkes den stadig rigtig godt, og mange piger og drenge i alderen 7-13 vil elske filmens flotte farver, danse, musiknumre og budskabet om, at man stadig er en del af familien - selvom man er anderledes og føler sig helt forkert. Om det er en ny klassiker, må tiden vise, men det kunne være et godt bud.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).