UDE AF KONTROL
Det særlige ved Susanne Biers film er deres evne til at skabe stemning ved at fokusere på små detaljer. "Efter brylluppet" dvæler ved detaljerne på en måde som gør den enkle historie meget dramatisk. Det bliver understøttet at det fremragende skuespil i hovedrollerne.
Filmen handler om Jacob, som forsøger at skaffe midler til at drive sit børnehjem i Indien. Han tager til Danmark for at få penge af millionæren Jørgen, som i forbindelse med deres møde inviterer ham med til datterens bryllup. Ved brylluppet møder han Jørgens kone Helene, som han har mødt tidligere for længe siden. Det åbenbarer gamle fortrængte hemmeligheder, som sættes i perspektiv af Jørgens dagsorden og udfordringer.
Som en typisk "bryllups-film" kredser filmen om temaer som facade kontra ærlighed og sårbarhed mellem de nærmeste. Jacob kommer uforvarende til at bryde ind i et familiemønster, som er under forandring. Gennem filmens langsommelighed og dvælen bliver vi trukket med ind i familiedramaet, som holdes gående af hovedpersonernes stærke følelsesmæssige påvirkning af deres oplevelser. Det er en filmteknik, som er farlig, fordi den er så afhængig af skuespillernes talenter til at "være på", men det lykkes fint her.
Filmen er god til at vække dybe tanker over livets sårbarhed. Når vi tror, vi har tingene under kontrol, kan det hurtigt brydes af uventede begivenheder. Set i et kristent perspektiv er det noget, vi i høj grad har brug for at blive mindet om. Vi lever i en tid, hvor vi helst vil styre selv, og derfor er det godt at blive mindet om, at der er ting i tilværelsen, som vi ikke er herrer over. Det er glædeligt, at kirken et centralt sted i filmen er inddraget på en god måde. Den anbefales som en god film med dybde, men den fungerer også fint som en hyggefilm. Større børn kan også få fint udbytte af den.