Biografi/baseret på virkelig historieDramaKomedieTEMA Sportsfilm
Varighed: 106 min.
Instruktør: Dexter Fletcher,
Medvirkende: Taron EgertonHugh JackmanChristopher Walken,

Af: Ketty Dahl - 18.10.2016

DEN GRIMME ÆLLING DER BLEV ØRN … PÅ SKI

Kan der komme en ørn ud af et andeæg? Ja, det kan der faktisk. En noget forpjusket og ikke særlig køn ørn, men dog en ørn! Nu er England jo mildest talt ikke kendt for at være den store skihop-nation…, men Eddie the Eagle blev verdenskendt, da han sidst i firserne deltog i OL som eneste deltager på det britiske OL-hold for skihop.

Siden barnsben var hans store drøm at komme med på OL-holdet, og Eddie er ikke en, der bare hopper fra drøm til drøm uden at gøre en indsats. At yde sit bedste er det eneste rigtige, også selv om det ender med nederlag, synes at være hans livsfilosofi. Det er ikke altid bare talent, der gør udslaget, men også viljen til at vinde både over sig selv og andres fordomme.

Eddie finder ud af, at de britiske regler for at deltage i skihop ikke er blevet revideret i 52 år, og derfor er der ingen specielle krav for at deltage, så uden at tøve beslutter han sig for at melde sig under de olympiske faner. Den britiske OL-komité gør alt for at forhindre hans deltagelse, for det er ikke en ønskedrøm at have en nar til at repræsentere ens land, og de ser Eddie som en pinlig nar og bøvehoved med stærke briller og underbid. Han kaster sig hovedkulds, naivt og dumdristigt ud i at hoppe fra selv de højeste baner, som kun meget trænede idrætsmænd har prøvet før ham - og de har dog trænet, siden de var seks år. Eddie har aldrig prøvet det før! Han har et fuldstændig ukueligt mod. Han vakler, han falder, han styrter og slår sig igen og igen og igen, men til sidst svæver han, om end som en noget forpjusket og vingeskudt ørn! Undervejs allierer han sig med en tidligere skihop-mester, den nu alkoholiserede Peary Bronson, (spillet af Hugh Jackman), og gør ham til sin træner, og det umage makkerpar viser sig at have meget at give hinanden, ja, måske er det ligefrem Eddie, der får givet sin træner mest.

Eddie og Poul Potts - to ud af én alen
En charmerende, varm og sjov film, som i hele sin opbygning og fortælling minder utrolig meget om One Chance - komedien om sangstjerneopkomlingen, Poul Potts. "Eddie the Eagle" er dog knap så rørende og har meget mere stereotype roller undervejs, og selv om man ikke havde kendt den virkelige historie bag filmen, ville handlingen alligevel have været noget forudsigelig. Ikke desto mindre er det en rigtig god og vældig underholdende komedie med masser af gode grin undervejs, - en sand feel good-komedie med en god morale. Eddie er en utrolig sympatisk og behjertet original! Som det siges i filmen: "Det vigtigste ved OL er ikke at vinde, men at deltage, - det vigtigste i livet er ikke triumfen, men kampen."  Dybest set kæmper Eddie ikke mod de andre, han kæmper med og mod sig selv, og se, det er en kamp, der er meget mere interessant.

Bedømmelse: 3.7 af 6. 3 stemme(r).